fredag 12 maj 2017

Det är karlarnas fel

Här kommer ett sånt där jävla feminist-inlägg, så håll i hatten.

I Sverige blev det ramaskri när det kom upp förslag om att man skulle ha tider på badhus då bara kvinnor fick vara där. Det var antifeministiskt, det var kvinnoförtryck, det var islamifiering, det var att uppmuntra ojämlikhet mellan könen... allt sånt. Nu tycker inte jag att man ska ha olika tider för män och kvinnor på badhus och liknande inrättningar. Och att jag inte tycker det, det beror på att jag personligen egentligen inte störs av att män är där när jag är där. Det stör mig heller inte alls om en kvinna går dit i heltäckande baddräkter, så vill hon täcka sin kropp får hon gärna göra det vad mig anbelangar.

Borde det inte komma ett 'men' snart? Jo.

MEN!

Jag kan faktiskt förstå varför såna här förslag kommer upp!

Och vet ni varför? Jo, för att överallt där kvinnor är något blottade, så glor män. Jag går på gymmet här i stan, och under den tid jag har tränat där - vilket är drygt 1,5 år nu - har jag inte varit där en enda gång utan att någon har glott på mig. Simmar gör jag inte jätteofta eftersom vi inte har någon simhall i den här stan, men jag minns att sist jag gjorde det, så stod jag på fullt allvar och höll min högra hand på vänster axel - för att dölja min byst, eftersom någon eller några stirrade. Majoriteten av alla kvinnor som går till en simhall kommer att ha bikini eller baddräkt på sig, och således visa en del hud. På gymmet har vi inte (åtminstone inte de flesta av oss) tajta byxor på oss för att vi vill att folk ska titta, utan för att det är mest praktiskt att ha byxor som sitter längs vår kropp och inte hänger löst runtom när vi försöker röra på oss.
Och förresten så ska det inte spela någon roll! Hur vi klär oss ska ingen lägga sig i, vi ska inte behöva anpassa våra kläder efter andra, för att vi ska slippa slemmiga typer som glor.

Idealet vore ju om männen helt enkelt kunde fatta att vi inte vill bli utstirrade. Att de fattade hur obehagligt det är att ha någon som står och slickar en uppifrån och ned med blicken när vi försöker fokusera på träning. Men detta kommer inte hända. Visst kanske det finns en och annan som kunde få sig en liten tankeställare och faktiskt ändra sitt beteende, men jag tror att majoriteten inte skulle sluta glo.
Och det som gör detta ännu värre är att det är ett problem som är svårt att åtgärda, och ännu svårare att bevisa. Oftast märker vi ganska tydligt när en karl glor på oss, men om vi sa ifrån skulle personen i fråga antagligen blåneka, och vi kan inte göra något för att bevisa det.
"Men vart jag än tränar så tränar du ju bredvid".
"Jaha, jag kanske bara ska köra dom grejerna, får jag inte det eller?"
"Men du stirrar ju på mig hela tiden!"
"Öh, näe, jag kollar ut genom fönstret/kollar på klockan/kollar i spegeln."

Det slutar med att vi antingen får stå ut med stirrandet - eller vika oss och gå därifrån. Vi ska inte behöva göra det! Det händer att jag avviker från att göra vissa övningar, för att jag inte känner mig trygg. Övningar som innebär att jag kommer puta med rumpan undviker jag i vissa fall, på grund av att jag känner mig utstirrad. Varför ska jag behöva modifiera min träning, och avstå från vissa moment, bara för att en hög slemmiga karlar inte kan hålla sig till sitt?

Självklart får man tycka att någon är snygg, men bara för det behöver man inte glo. Titta en gång, och sen räcker det. Och vill man absolut påpeka det, så kan man helt enkelt säga till personen att man tycker att hen ser bra ut, och sen kan man återgå till sitt igen. Vi vill aldrig bli utstirrade. Vi känner oss inte snygga för att ni blänger och flåsar. Vi blir inte smickrade av era blickar. När vi går till gymmet så gör vi det för att träna, för att röra på oss, för vår egen skull. Vi är inte där för att ni ska ha något att vila blicken på mellan era set. Om det är det du är ute efter, så träna hemma och smäll upp ett par posters på snygga kändisar - istället för att göra oss obekväma.

Så till alla er killar som känner igen er i situationen: det är jättekul att ni tycker vi är så snygga. Men skippa slem-fasonerna - vi är människor, inte fittor med ben.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar