onsdag 3 maj 2017

Hälsotrender jag inte förstår mig på

Det kommer nya hälsotrender hela tiden. Förr skulle man äta ett visst antal skivor bröd per dag, och nu är bröd typ giftigt. Vi ska dessutom äta dyra grejer från andra sidan jordklotet. Jag vill påstå att jag är ganska hälsomedveten, men jag har säkert inte samma syn på det som många andra har. Så är kommer en lista över saker jag inte begriper.

1. Glutenfritt

Where do I start? Okej, så gluten påstås alltså vara typ roten till all ondska, eller åtminstone "giftigt". Av någon anledning har denna naturliga beståndsdel i ex vete, blivit en aning impopulär. Men jag fattar inte riktigt varför. Har man glutenintolerans, då är det givet att man ska äta glutenfritt, men för er som inte har det? Jag sökte lite på ämnet, och hittade en artikel i DN där överläkare Anneli Ivarsson svarade på frågor om gluten - och enligt henne finns det ingen anledning att undvika gluten om man inte är intolerant.
https://www.svd.se/experten-chattade-om-gluten-med-lasarna
Sen kan man ju undvika bröd och pasta av andra orsaker, dvs att båda innehåller relativt snabba kolhydrater, som man ofta inte behöver. Men att gluten skulle vara farligt, det låter mest som fånigt påhitt. 

2. Laktosfritt

En till sån här. Varför dricker man laktosfri mjölk om man inte är laktosintolerant? För det första är den dyrare, och för det andra finns inga hälsofördelar. Laktos är en sockerart som vissa magar inte klarar att bryta ned. Så min enda gissning är att folk tror att de undviker socker genom att köra på laktosfritt. Men för det första så är "laktosfritt" sällan helt laktosfritt, det är bara en mindre mängd, och de flesta laktosmagar klarar av den lilla mängden. För det andra är det ingen stor skillnad, vanlig mjölk innehåller väldigt lite socker till att börja med, och det är en naturlig sockerart, dvs. inte vitt socker som tillsatts. Ni som kan; spara de extra kronorna ni lägger på laktosfritt, och kör på vanlig.

3. Kokosolja 

Jag tänker inte säga något om kokosoljans hälsofördelar. Jag sökte på det, och det finns artiklar som prisar kokosolja som ett mirakelmedel, och artiklar som säger att det är enormt överskattat och inte alls så nyttigt och bra som vissa påstår.
Det vi nog dock kan komma överens om är att det inte är särskilt miljövänligt. I många fall är vår svenska rapsolja precis lika bra. Utmärkt att steka i, till sallader och så gott som all matlagning där någon form av olja ska ingå... och dessutom jättebra för huden! Under riktigt torra perioder tar jag med mig rapsoljan in i duschen och gnor in lite olja på huden efter att ha tvättat mig. Blir så mjuk och smidig i huden, funkar finfint! 

4. Chiafrön 

Okej, det första som slog mig med dessa är hur förbaskat dyra de är! Och den där dallriga puddingen man gör på dem är rentav ganska slemmig. 
Efter att ha läst på lite kan jag också konstatera att de inte är så fantastiska som de sägs vara. De är absolut nyttiga - men inte oumbärliga. De ska ha hög halt av Omega-3, men lax vinner ändå, enligt näringsfysiolog Kristina Andersson.

"Chiafrön innehåller mer omega 3 än lax (per 100 gram). Men hur mycket äter man? Ett par matskedar kan väl anses som en portion. Vilket bör jämföras med cirka 150 gram lax. Dessutom är omega 3 i vegetabilier inte lika bra som den från animalier. Så är du ute efter bästa omega 3-källan skulle jag säga att lax vinner över chiafrön."

Så återkommer vi ju återigen till miljöaspekten. Chiafrön odlas främst i Mexiko och Guatemala. Dessa frön reser alltså från andra sidan jorden för att hamna i våra trendiga små puddingar. Om man då betänker att du kan få i dig samma näringsämnen genom mat som producerats i Sverige, så känns chiafröt ganska onödigt. 

Metro: Chiafrön är överskattade
Topphälsa: Chiafrön, är det verkligen så nyttigt?

Så finns det en sak till jag inte fattar...

Varför är vi så enormt ivriga att leva längre? Vad är det vi försöker uppnå? Det finns människor som lever över 100 år utan särskilda dieter. Sverige har en av världens högsta medellivslängder, och då snackar vi om en generation som INTE åt chiafrön, kokosolja och varken undvek laktos eller gluten i någon större utsträckning. 

Att sträva efter att leva hälsosamt är väl bra, men det behövs inte mer än lite klassiskt sunt förnuft. För att hålla en stadig vikt är ekvationen ganska enkel; få i dig lagom mängd energi i förhållande till hur mycket du gör av med. För att gå ner i vikt ska du ligga på ett underskott av energi, dvs. göra av med lite mer energi än du får i dig.

Det behövs verkligen inga dieter egentligen (om du inte är väldigt överviktig eller av andra skäl behöver en mer kontrollerad kost). Käka en sallad istället för pizza till lunch, skippa chips och godis till vardags, käka en bit mörk choklad till kaffet istället för en stor kanelbulle, och motionera regelbundet. Detta är saker som alla vet om. Det känns lite som att alla dessa trendiga dieter bara blir placeboeffekter - alla som börjar äta glutenfritt inbillar sig plötsligt att de mår såå mycket bättre. Bra, du svävar säkert iväg snart i ett litet zen av hälsosamhet...

Och nu kommer säkert någon undra varför jag lägger mig i hur andra människor äter - det är väl deras ensak? Både ja och nej.
Självklart är det varje persons enskilda val hur hen vill äta och leva. Men att överkonsumera livsmedel som sliter mer än nödvändigt på miljön påverkar ju trots allt jorden vi alla lever på, och även om jag tror att vår planet på långt sikt är dödsdömd, så vore det väl trevligt om vi kunde njuta av dess gröna skogar så länge som möjligt. Så vad du äter påverkar i viss utsträckning hela jorden. 

Utöver den mer faktamässiga förklaringen; jag har väl också rätt att tycka och uttrycka mig? Jag tycker att alla dessa trendiga matvanor är ganska töntiga, rent ut sagt. Men å andra sidan har jag ju alltid varit lite motsträvig av naturen så det vore väl konstigt om jag tyckte något annat. Nu har ni i varje fall fått min syn på hälsa - och kanske lite inspiration. Puss & kram, nu ska jag till gymmet! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar