tisdag 28 april 2015

Hyreskontraktet

Du store tid!

Jaha, där har vi det alltså. Mitt absolut första egna hyreskontrakt. Läste givetvis igenom det noga (mest för syns skull, fatta inte särskilt mycket av det ändå...) och med lite hjälp av farsan har vi gått igenom så att allt ser ut att stämma - o de gör det.

Och jag ska också rätta mig själv lite: hyran ligger inte på 2700 kr. Själva hyran för lägenheten ligger på drygt 2500, men 2700 är inklusive hushållselen som tillkommer.

Så vad är den spontana känslan? Ja, det första jag tänkte på var "papper" och ilskan över att behöva hålla reda på massa såna, jag hatar papper! Nästa känsla var väl ungefär... "shit, nu händer det"!

Och ja, visst kan jag tyckas lite nojig över något ganska så "enkelt" som att flytta hemifrån, men för 17 gubbar, det är något nytt, jag har aldrig gjort detta förut. Då får man va lite hispig, tycker jag.

Sen har vi ju givetvis den lilla ångesten... detta innebär ju mindre pengar över varje månad. Herregud, fram tills nu har jag ju kunnat röra mig ganska fritt med lönen jag fått, för jag har egentligen inte haft några utgifter. Men nu ska jag ju betala en hyra... o även om hyran inte är särskilt hög, så är ju min lön inte heller det. Jag ska väl inte behöva leva på svältgränsen, och jag har ju sällan gjort av med så himla mycket pengar i månaden ändå... men i alla fall. Bara vetskapen om att man faktiskt behöver börja planera mycket mer, och hålla hårdare i pengarna. Det är lite oroande.

MEN man ska väl inte måla fan på väggen innan man vet hur det blir. Har jag minst 2000 kr att röra mig med varje månad, då är jag nöjd!

Nähäpp, lägga lite skjortor i blöt och sen göra sig i ordning. Dagen är fullspäckad: ner till sånglektionen, gå in på erikshjälpen och lämna in grejer, och kanske hitta lite smått och gott till nya lyan, och ikväll blir det jobb... som vanligt. Ciao!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar