onsdag 24 augusti 2016

När motionsflugan dör - vad händer då?

Kom precis in efter en motionsrunda. 8 km på cykel. Och imorse var jag på gymmet. Och sen cyklade jag ner till sjön och tog ett dopp. Och jag har inte fångat en enda pokémon. Det gick alldeles utmärkt ändå.

Okej okej, jag vet att jag har skrivit om pokémon go förut, men det börjar bli så fånigt att det tål att nämnas igen.

På min cykeltur mötte jag ett par stycken som var ute och promenerade med näsan i telefonen. Jag måste se ut som en jäkla utomjording när jag cyklar runt och tittar mig omkring i naturen. Jävla häxkonster.

Nej men allvarligt talat. Jag kanske är krass, men jag undrar lite hur länge detta kommer hålla ut. Minns ni när varenda jäkel satt och spelade Farmville? Eller Candy Crush? Eller Temple Run? Eller Angry Birds? Eller dedär jävla Flappy Bird?
Visserligen är väl Pokémon något mer utvecklat, men iallafall. Givetvis kommer det komma uppdateringar, och det kommer säkert vara populärt ett bra tag - men troligen inte för evigt.

Och sen då?

Självklart är det jättebra att folk går ut och rör på sig, men i dagsläget är hela syftet med en långpromenad inte promenaden i sig, utan möjligheten att stöta på andra pokémons än de som kretsar runt trädgården. Så vad händer om den här anledningen till att gå ut, försvinner? Ja jag vet att jag är gammalmodig och tråkig, men vore det inte bättre att på längre sikt försöka hitta glädje med motionen för dess egen skull? För min del är resultaten av träning och motion belöningen. När man känner att man kan lägga på lite mer vikt på gymmet - det är jävligt nice! Och att ta en cykeltur i den friska kvällsluften och känna doften av fuktigt gräs - helt underbart! Jag inser att jag för många låter väldigt flummig nu, men såna där enkla saker är väldigt underskattade.

Har man svårt att komma igång med motionen, och använder pokémon go som en "inkörsport", då förstår jag absolut syftet. Men i min hjärna känns det som en bra grej om man då kan släppa telefonen någon gång, när man har börjat få in lunket. Den lösningen är ju bra mycket bättre på längre sikt.

Hm... man kanske skulle börja spela Farmville igen som en slags revolt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar