måndag 8 augusti 2016

Sporten - ingen plats för feminism

OS har ju dragit igång, och jag är fullkomligt ointresserad. Men häromdagen när jag slog på tv-n så var det damfotboll. Jag tittade några sekunder - ägnade ingen större tanke åt vilka som spelade eller vad som hände. Men ordet ekade i mitt huvud. DAMfotboll.

Är det inte lite konstigt att vi har fastnat där? I princip alla yrken har slutat segregera kvinnor och män. Även om ett yrke domineras av ett kön så är det inget som direkt stänger ute ett annat. Många arbetsplatser jobbar ju till och med på att få en mer blandad arbetsgrupp - kvotering. Nu tycker jag inte alltid att kvotering är en bra grej, jag tycker att man ska se till en persons lämplighet för jobbet - inte dess kön. Med detta sagt är det ju såklart oerhört bra om män och kvinnor kan jobba inom samma yrken under samma villkor.

Men sporten har tydligen inte lagt ner den är extremt förlegade vanan att dela upp män och kvinnor. Jag är fullt medveten om att kvinnor och män har en del fysiska skillnader, som till exempel muskelmassa och förmåga att bygga muskler. Så i sporter där muskelstyrka är en väsentlig del av sporten, där kan jag förstå om man vill dela upp det för att få en mer rättvis tävling. Exempelvis i just tyngdlyftningstävlingar. Men i fotboll är muskelstyrkan inte en lika väsentlig del. Där handlar det om kondition och kvickhet - något som kvinnor inte alls behöver vara "sämre" på.

Så varför fortsätter fotboll och alla liknande sporter, dela upp män och kvinnor? Nån gång har jag hört ursäkten att kvinnor rent generellt inte vill spela med lika tuffa tag - fast den ursäkten är ju ganska värdelös. För det första så bygger det ju på att vi kvinnor är lite känsligare och "mesigare". För det andra är det ju faktiskt väldigt individuellt, även om vissa tjejer vill ha "snällare" spel så vill kanske inte alla det. För det tredje... hm, är inte tacklingar och såna tilltag otillåtna i fotboll? Då försvinner ju det problemet!

Nu är inte jag så insatt i sport, så jag kan inte alla detaljer om spelet osv. Men för mig tycks det ganska fånigt och gammalmodigt att dela in sport efter kön. Det är i princip det enda yrke där enbart ditt kön avgör din position.

Kanske något som sportvärlden bör tänka över - och kanske börja justera.

MEN. Om man nu "måste" dela upp sporten i dam och herr, så finns det en annan sak som bör justeras. Se till att damsporten lyfts fram mer. I nuläget är det i princip alltid herrfotboll folk menar när man pratar om fotboll i allmänhet. Damfotboll lyfts sällan fram, intresset för det är lägre och det är lite "andrahandsmaterial". Så om nu denna enligt mig förlegade segregering är på något sätt nödvändig - se då till att dra ert strå till stacken på annat sätt. Uppmärksamma tjejerna lika mycket som grabbarna. Om damfotboll blir en större affär så kommer intresset också växa. Sportindustrin måste börja - sen följer tittarna efter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar