fredag 26 augusti 2016

Slöjan - hur var det nu?

Ni som läser min blogg lite regelbundet har kanske något svagt minne av att jag för ett tag sen skrev att jag la ner allt politiskt snack? Mm, jag kunde visst inte hålla mig till det.

Det är ju alltid ett jäkla snack om Islam. Och senast på tapeten är att franska poliser tvingar kvinnor med heltäckande kläder på stränder att klä av sig.
Cred: www.maxgustafson.se

Brace yourself, detta blir mastigt.

Att bära heltäckande slöjor eller liknande är en del av Islam, ja. Det kan absolut tyckas att det är en form av kvinnoförtryck, ja. Är det okej att tvinga en annan kultur på dem för det? Nej!

Jag känner/är bekant med ett flertal muslimska kvinnor som kom till Sverige som barn, och således till stor del vuxit upp i Sverige. Några utav dem har slöja, några inte. De som har slöja menar att de har valt det själva. Då är det inte min sak att säga emot! 

"Jag har slöja för att jag vill ha det"
"Nej, du är bara hjärntvättad av din religion"

Öh... bara jag som tycker att den där konversationen låter lite skev? Jag förstår inte ens varför man ska tvinga av kvinnor kläderna på en strand. Det är ju knappast så att dessa kvinnor går runt med slöjor och slänger i ansiktet på andra kvinnor som ligger i bikini. Det "drabbar" ju ingen annan än de själva.

Och hela den här härvan blir bara ännu roligare...

Ni är ett demokratiskt land? Ja. Ni är väl ganska liberala? Jodå. Så folk får klä sig hur de vill? Självklart. Men ni vill tvinga av muslimska kvinnor kläderna? Mm... Men då får man ju inte klä sig hur man vill? Jo det får man. Men varför vill ni då bestämma hur kvinnor ska klä sig? Det är inte samma sak. Är det inte? Nej, för dessa kvinnor är förtrycka. Hur vet ni det? ... Har ni frågat dem? Vi vet att det är så. Hur kan ni veta det om ni inte frågar kvinnorna? Även om kvinnorna säger att de valt slöja själva så menar de inte det. Okej? Nej för de är indoktrinerade. Har ni några bevis för detta? Ja för en del muslimska kvinnor blir glada när de slipper ha slöja. En del, säger du? Ja. Men inte alla? ... Men om en kvinna ändå säger att hon vill ha slöja? Hon är bara hjärntvättad. Men hur kan ni veta det? ... Hur fick ni befogenhet att tala om för andra människor hur de tänker? ... Är inte det lika illa som att tvinga någon att bära plagg hon inte vill? Nej för vi vill värna om kvinnors rättigheter. Som till exempel hennes rätt att klä sig hur hon vill? Ja. Utom slöja? ...

Ser ni hur detta säger emot sig självt? Du vill påstå att du är liberal och står för kvinnors rättigheter - men bara så länge det är rättigheter som DU har godkänt.

Är det så att detta verkligen är ett problem, att detta verkligen är kvinnoförtryck, då ska man absolut förebygga och förhindra det. Men så länge kvinnorna i fråga säger att de valt själva - då kan vi inte göra något. För om vi då - trots det kvinnorna sagt - ska tvinga igenom våra normer... Tadaaaa! FÖRTRYCK! Världen håller inte på att genomgå någon slags islamifiering. Om du lever i ett land där man har religionsfrihet - dvs. rätten att tro på vad du vill - då får du helt enkelt finna dig i att det gäller samtliga religioner.

Vi tar fram ett ord som jag har nämnt förut: Respekt! Så länge inte muslimerna tvingar på oss sin religion så har vi ingen rätt att tvinga på dem vår. Och de tvingar inte på oss något. De existerar, men that's it. Att tvinga på oss sin religion hade varit att - likt Jehovas Vittnen - går runt och knacka dörr, eller - likt nazisterna - våldföra sig, misshandla eller på allehanda sätt kränka oss för att vi inte är muslimer.

Och ja, självklart förekommer det, men likväl som det finns kristna idioter finns det muslimska idioter... Svin, idioter och rövhål förekommer i alla folkgrupper, och det betyder inte att hela folkgruppen är såna.

Är det nu så att du ändå vill tvinga kvinnor att ta av sig slöjan - trots eventuella protester - så får du väl stå för det då. Men då vill jag INTE höra dig påstå att du är liberal. Jag kör mitt vanliga mantra i såna här lägen. I ett land - oavsett vilket - där det existerar olika folkgrupper, gäller följande: Samma rättigheter, samma skyldigheter. Punkt! Och tvingar du av en kvinna hennes slöja, då har du frångått den enkla regeln. Ingen kvinna är skyldig att klä av sig, men alla kvinnor har rätt att klä sig hur de vill.

Snacka om kvinnoförtryck hur mycket du vill, men så länge du inte kan ta fram konkreta bevis för att samtliga beslöjade kvinnor klär sig så av tvång, och så länge ingen börjar tvinga svenska kvinnor att bära slöja, då är det bara att hålla tyst.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar