fredag 2 september 2016

Pinsamma magar - problemen med IBS

Håll i hatten, nu ska vi prata gaser och andra tarm-produkter.

IBS. Vad är det?
Det står för irritable bowel syndrome och på svenska översätts det helt enkelt till känslig tarm. Så en s.k. IBS-mage kan översättas till "Känslig för allting-mage". För det är precis så det är. IBS håller sig inte till några regler, det finns ingen rim och reson. Ena dagen äter du en ostmacka och mår finfint, nästa dag äter du en likadan ostmacka och du blir sittande på toaletten hela förmiddagen.

Så vad innebär det då att leva med IBS? Ja, det innebär att din mage helt enkelt är i allmänhet jävligt bråkig. Det smittar inte, kan inte utvecklas till något allvarligt... och det finns heller inga botemedel. För detta är ett jäkligt diffust problem som inte kan mätas, riktigt. Jo visst märker man att man är lite gasig och får sitta på toa rätt mycket, men annars finns det inte en läkare i världen som kan hitta något större fel.

Så man får helt enkelt experimentera och pröva sig fram och försöka hitta vad ens mage inte gillar. Att min mage inte gillar laktos var ju en no-brainer, ganska enkel sak att prova, och krånglar magen så är det väl typ det första man provar; att byta till laktosfri mjölk. Tyvärr så räcker det ju oftast inte. Men det är heller inte varje dag man mår dåligt. Vissa dagar funkar magen fint, och vissa dagar inte alls.

Saker som jag har kommit på att min mage inte är alltför glad i är ganska vanliga grejer. Kaffe, alltför stark mat, alltför fet mat, för mycket kolhydrater... ja, och så laktos då.

Men så har ju jag ett problem till.

Jag tänker för mycket. Jag har en liten smula hypokondri - dvs. jag får för mig att jag har lite alla möjliga olika sjukdomar och besvär.

Och dessutom är jag en ganska orolig person. Jag grubblar mycket, oroar mig mycket, är ofta lite smånervös över allt möjligt... och detta gör också magen nervös. Så jag tror tyvärr att mina magproblem till stor del hänger ihop med det. Och tyvärr är en nervös läggning också ganska svår att bota. När jag känner oron komma smygande så försöker jag ta långa djupa andetag, tänka stillsamma tankar alt. försöka tömma huvudet på tankar helt... men det är en process. Värst blir det när jag på något sätt känner mig otrygg eller osäker. I såna fall tar det en liten stund innan jag kommer till ro igen. I lättare fall är det bara lite lätt oro och det släpper lite efter ett par ordentligt djupa andetag. Dålig sömn om nätterna bidrar gärna till oron.

Så min mage är min värsta fiende. Vissa dagar spenderar jag mycket tid på toaletten, och därför har jag alltid en flaska luftfräschare bredvid toaletten. Nån som känner igen sig?

14 saker du känner igen om din mage är din värsta fiende @ lajkat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar