söndag 4 september 2016

Grynets show

Ja, jag antar att jag tappade alla som är under 20 och över 30 nu, men jag ska förklara mig...

Grynets Show var ett tv-program, mest riktat till ungdomar och kanske framför allt unga tjejer, som sändes i SVT under 2001/2002. Karaktären "Grynet" var extremt over-the-top, älskade rosa, svart, glitter, fluff - allt som var lite "kitchigt", var enormt självsäker... och kanske en smula töntig såhär i efterhand, men då var hon THE SHIT! Hennes tv-program innehöll musikvideos som man kunde mejla in och önska, en del pyssel och lite typ "life-hacks". En del grejer var ju rätt sjuka, som när hon skulle göra en ljusslinga av barbie-huvuden, men andra grejer var.. säkert inspirerande för någon. Typ pyssel med kläder och sånt.

Jag upptäckte att hela säsong 1 fanns på svt's Öppet Arkiv (www.oppetarkiv.se) så jag satte mig och började kolla igenom alla avsnitt.

Grynet är grym! Ja, hon är enormt töntig, och jag spolade förbi alla hennes telefonsamtal med 14-åringar, och de flesta musikklippen... men annars! Hon är högljudd, och extrem, och all-over-the-place, och lite knäpp... men hon är verkligen en speciell karaktär. I andra säsongen kom hennes valspråk "Ta ingen skit". Den här rosa bruden är knäpp, men enormt peppande. Så hennes program kan vara en liten boost när man känner sig nere.

Och jag vet inte om jag är på nån liten personlig hight just nu (jag har länge misstänkt att jag är en smula bipolär), eller om det faktiskt är så att jag har blivit peppad av hennes enormt stora och högljudda personlighet. Anyhow så blev jag plötsligt på ganska bra humör, och bara det är ganska fantastiskt när det gäller sura bittra mig.

Så nu länkar jag Grynets Show här, och föreslår alla att ge det en chans. Hon är skittöntig, men rätt cool ändå, tycker jag iallafall.

Grynets Show @ Öppet Arkiv

Fotnot: Karaktären Grynet spelas av Elin Ek. Elin har fortsatt som bl a radiopratare, och är - efter vad jag har förstått - aktiv inom feministiska frågor, och har en liten lista med priser och andra utmärkelser på Wikipedia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar