fredag 7 oktober 2016

Allsmäktiga facebook-statusar

Oktober. Vet ni vad som händer då? Allt blir rosa. Cancerfonden drar igång bröstcancer-kampanjer. Rosa produkter i affärerna, rosa band... ja, och så förstås de alltid lika effektiva facebook-kampanjerna. För det hjälper ju...

Varenda höst kommer det. Folk sätter små rosa band på sina profilbilder, det sprids nån enormt töntig status-epidemi där man ska följa nån slags kod eller "hemligt meddelande" för att visa sitt stöd och sprida "awareness" (jag kom inte på ordet på svenska). Och jag blir lika jäkla trött på det varje gång.

Vet ni vad cancerfonden behöver? Pengar till forskning. Nån jävla urfånig facebookstatus eller liten gullig rosa symbol på din profilbild gör inte ett skit nytta. Det enda det gör är att få dig själv att se bra ut för du signalerar att "du bryr dig". Ja alltså, det krävs knappast någon symbol i sociala medier för att vi alla ska kunna komma överens om att cancer är en jävligt dålig grej. Men borde inte alla då försöka hjälpa till på riktigt? Du som lägger upp en status på facebook om bröstcancer men inte köper ett rosa band, du hycklar bara. Det är ungefär som att säga "cancer är ju tråkigt, men jag bryr mig inte tillräckligt mycket för att lägga pengar på det".

Och alldeles nyss såg jag en annan rolig grej.

"SUPPORT BREAST CANCER! Set the tatas free. October 13 NO BRA day."

Haha... jaa. Okej, så att jag tar av mig min bh den 13 oktober, det skulle alltså hjälpa andra människor mot cancer? Jag för min del tycker att det är ganska obekvämt att gå utan bh, det blir lätt så när man är storbystad. Så tanken med den här dagen är att jag ska gå runt i obehag en hel dag för något som ändå inte gör någon reell skillnad. Hade det varit så att någon hade skänkt en summa pengar för varje person som gått utan bh den 13 oktober, då hade jag absolut kunnat ta det. Men nu är det inte så, och jag kan skänka pengar utan att ta av mig min bh.

Jag säger inte att alla människor ska skänka halva sin månadslön till cancerfonden för jag är ju realistisk nog att fatta att de flesta inte skulle klara av ett sånt bortfall på finanserna, vi har ju alla lite räkningar att betala. Men ett rosa band kostar 30 spänn. Icas rosa kassar kostar 5 kr istället för 2, och då går 3,50 till cancerfonden. Köp de rosa bullarna som säljs i varenda mataffär och bensinmack, om du nu är fikasugen. Alltså, det finns många saker man kan göra som inte behöver kosta en förmögenhet. Man kan tycka att 3,50 till cancerfonden per såld plastkasse inte är mycket pengar, men det är iallafall mer än vad din jävla facebookstatus ger. Nu har jag ju inte full koll på Icas kundstatistik, men om vi säger att Ica kvantum i Vimmerby - där jag bor - har 500 kunder på en dag. Om alla dessa köper rosa bandet-kassen istället för den vanliga, och då skickar 3,50 var direkt till cancerfonden, då blir det 1750 kr. Nej, alla måste inte göra jättemycket om man känner att det inte funkar, men om alla gör något så blir det en del om man lägger ihop allt. Många bäckar små, ni vet.

Man gör vad man kan.
Cancer är ett jävla helvete. Alla sorter. Bröstcancer drabbar 20 kvinnor varje dag - enligt cancerfonden. Jag tycker inte att jag behöver rosa filter på profilbilden. För mig räcker det att köpa ett rosa band och lite rosa kassar, till skillnad från alla facebook-hjältar som bemödar sig med ett knapptryck. Men det är väl en perspektivfråga, kanske. Jag vet inte. 

Rosa bandet finns att köpa på Ica, Lindex och Apotek Hjärtat. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar