tisdag 4 oktober 2016

När kyrkan vinner över människan

Har alla läst nyheterna? Ja, eller Facebook, för det är ju överallt där med.

Senaste förslaget i Polen: Totalförbud mot abort! Bra jobbat, Polen. Ni har nu backat ett par steg i utvecklingen.

Polen har sedan innan redan haft ganska strikta lagar emot abort. Enda gångerna man fick göra abort var om kvinnans liv var i fara, om det fanns en risk för bestående skador hos fostret, eller om graviditeten var resultat av våldtäkt eller incest - något som måste bekräftas av vittnen.

Men nu är alltså förslaget att inte ens detta ska räcka, utan att abort ska förbjudas helt.

Vi jämför med Sveriges abortlag. I Sverige är abort helt tillåten fram till vecka 18. Varför vecka 18? För att fram tills dess är fostret inte kapabelt att överleva utanför moderns kropp, dvs. har inte påbörjat ett eget liv än utan är fortfarande en del av modern. Under dessa 18 veckor behöver man inte uppge något skäl till aborten. Man blir erbjuden att prata med en kurator, men det är inget man behöver göra, och är man myndig - dvs. över 18 år - behöver man inte tala om för någon annan att man gör en abort. Efter 18 veckor kan en abort fortfarande få göras, men det måste vara av speciella skäl som först måste godkännas av socialstyrelsen.

I Polen pågår nu protester, och igår kallade kvinnorna dagen för "Black Monday". Protesterande kvinnor klädde sig i svart som en symbol för sorgen över deras förlorade rättigheter. Utöver den mörka klädkoden vägrade även kvinnorna att arbeta eller utföra sysslor i hemmet.

Jag såg en bild på Facebook. En dam som jag skulle gissa var ca 70+, klädd i svart, och hållandes ett plakat på vilket det stod "I can't believe I still have to protest this shit".

Ja, vad säger man nu då? Abort torde vara en rättighet för kvinnor i dagens samhälle. Aborterna görs smidigt och säkert, kvinnan tar ingen skada mer än eventuella blödningar och lite smärta, men efter det fungerar hennes kropp som vanligt igen. När en kvinna blir gravid så behöver det inte bero på slarv, okunnighet eller dåligt omdöme. Det finns tyvärr inga preventivmedel som alltid är 100% säkra. Shit happens!

Detta förslag i Polen är uppenbarligen något som kommer från religionens förlegade människosyn - och framför allt kvinnosyn. Jag läste en tweet från en kvinna som förespråkade det nya förslaget, och hon skrev "Om vi tillåter kvinnor att döda sina egna barn, hur kan vi då säga att andra människor inte ska döda varandra?"

Lite skev jämförelse kan ju jag tycka. Säg att jag skulle bli gravid, och när jag upptäcker detta är jag i vecka 7. Vid det laget är "barnet" inte ett barn utan fortfarande en samling celler som börjat ta form. Vad som händer då vid en abort är att jag får ett piller. Japp, så komplicerat är det. Gör man en abort innan barnet har hunnit bli ett barn, då finns det inget liv att tala om. Jag tycker också att det vore fruktansvärt om en kvinna i vecka 25 födde ut sitt barn och dödade det. DET är att ta ett liv. Att göra en abort innan livet har påbörjats, det är INTE att ta ett liv.

Ja, och nu borde det ju vara ganska klart vad jag anser om abort. Och ja, om jag blev gravid i dagsläget så skulle jag göra en abort. Jag vet inte om jag någonsin vill ha några barn alls, men i så fall inte förrän jag hunnit bli 30, och jag kan uppge massor av anledningar om någon undrar. Min mor var 32 när hon fick mig, och det har funkat finfint, I don't see the problem.

Man kan ju tycka att vi i västvärlden borde ha kommit såpass långt i utvecklingen att alla skulle förstå skillnaden mellan abort och mord. Men i kyrkans fall är det ju tyvärr inte så. Detta är vad som händer när man låter religiösa värderingar ha för stort inflytande på ett lands politik. Att religion existerar stör mig inte alls, så länge det sköts med lite värdighet (vilket det ju inte gör när det krigas om det, men det är en diskussion för sig) men religion och politik ska hållas isär. Demokrati = folkstyre. Om inte alla invånare i ett land håller sig till den katolska tron, så ska landet heller inte styras därefter. Politik och demokrati ska se till människan, inte till kyrkan.

En liten parentes i sammanhanget... ja, självklart finns det vissa värderingar i religionen som är fina. Till exempel de som förespråkar kärlek, fred, "love thy neighbour", förlåtelse... såna saker. Men man får också betänka att den sagobok som kallas Bibeln skrevs för ganska många år sen. Tiderna förändras. Vi utvecklas, vi lär oss, och vi förkastar saker som vi inte finner logik i. En del värderingar kan man behålla av uppenbara skäl; att vara en hygglig medmänniska. Men många värderingar är förlegade, och bör då släppas, istället för att hållas kvar på en sytråd.

En annan kontroversiell tanke: borde vi inte rentav uppmuntra aborter i dagens läge? Världen är så fruktansvärt överbefolkad och det blir bara värre. Jag säger inte att vi på något sätt borde "gallra" bland människor, absolut inte, och jag säger inte heller att vi ska förbjuda folk att skaffa barn. Att uppmuntra aborter är väl kanske i grövsta laget, men vi borde absolut inte tabubelägga dem, än mindre förbjuda dem.

Om det här förslaget går igenom i Polen, då har de plötsligt stramat åt kvinnans rätt att bestämma över sitt liv. Det får inte hända. Stå på er, systrar, jag hejar på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar