onsdag 25 november 2015

Julbord - kvalitet eller skräpfest?

Är i full gång med städning. Spotify går för fullt, men eftersom jag är smålänning och således för snål för att betala för premium, så dyker det upp reklam lite titt som tätt. Alldeles nyss hörde jag reklam för Ikeas julbord. Och jag kan inte låta bli att undra lite över deras priser...

Jag jobbar på en - vad jag skulle kalla - högklassig restaurang. Våra kockar är väldigt noggranna med att aldrig tumma på matens kvalitet. På vårt julbord står massvis med närproducerad och hemgjord mat. I våra kylar hänger grabbarnas hemgjorda korvar, alla är i full gång med tillverkning av leverpastej, syltor, kåldolmar och fan & hans moster... vi har MYCKET, och vi kan verkligen stoltsera med att allt håller hög kvalitet. I år kommer vi till och med ha ett gulligt litet pepparkakshus som är tillverkat av YOURS TRULY - mig.

Vårt julbord kostar 525 kr.

Ikeas julbord kostar ord. pris 229 kr - 129 kr för Ikea family-medlemmar, och barn äter för 19 kr.

Då kan inte jag låta bli att undra över vad den här maten håller för standard. Visserligen basunerar de ut att nytt för i år är att deras fiskprodukter är MSC-märkta. Jättebra! Men allt det andra då? Alla har ju hört om deras lilla incident med köttbullarna. Hur mycket tillsatser och "utfyllnad" ingår i deras julbord?

Att vårt julbord kostar vad det gör, det beror helt enkelt på att vi köper det mesta av våra råvaror från mindre lokala producenter, och då blir det dyrare. Men när du äter vår julskinka så vet du att grisen som fick offra livet, har fått leva ett bra och värdigt liv (Håkans glada utegrisar). Och när du smakar på den där fina korven så kan du uppskatta det arbete som är lagt bakom den, en trappa ner i vårt eget kök.

Man kanske är lite nördig, men jag gillar sånt här! Dels gynnar det vår omnejd, dels är det miljövänligt (istället för att skinkan fraktas 70 mil så fraktas den typ 2 mil), dels är det fördelaktigt för djuren, och slutligen är det väldigt gott!

Jag inser att detta låter mycket som reklam för vår restaurang - men detta gäller alla ställen som vill fokusera på närproducerat. All heder åt er! Det är en helt annan känsla att äta mat som man vet är bra, mot att äta något som man inte vet exakt vart det kommer ifrån.

Så när Ikea prissätter sitt julbord, får jag känslan av att det är en viss kvalitetsskillnad.

That being said: självklart är det bra att det finns billigare alternativ, då det finns familjer som kanske helt enkelt inte har råd med att gå ut och äta julbord för 500+. Framför allt om vi snackar familjer med 4-5 barn.

Det är däremot inget jag skulle vilja äta. Jag är inte knusslig och snål (förutom när det gäller spotify), så vid jul tycker jag att det kan vara värt att lägga den där extra hundralappen - vare sig det gäller en fin julklapp, en vacker gran, eller god mat - eller bjuda över en vän på glögg och hembakat utan nån särskild anledning. Visst, jag får väl stå ut med att vara fattig ett tag, men vad 17, det är bara jul en gång om året!

Så även om du hoppar över just vårt julbord: om du går till ett ställe som håller hög kvalitet så kan du tänka på vad du faktiskt får för den där extra hundralappen. Är det inte värt det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar