fredag 27 november 2015

Gratis el? Funny story!

Min ärade farsa skulle åka med mig ner till Materialmännen och fixa en liten pryl till min lampa - jag vet inte ett skit om el-grejer, så jag får ta hjälp. När jag kommer ut till bilen så upptäcker jag att farsans gamla kompis och händelsevis också "min" vaktmästare, sitter i baksätet.

Jag kliver in i bilen och säger ungefär "Hej, sitter du här?" Varpå han svarar "Ja, vi pratar om dig". Jahapp, tänker jag, vad har jag nu gjort? Nja, det var snarare en fråga om vad jag INTE hade gjort.

Jag har nämligen bott i den här lådan i ett halvår nu, och aldrig fått en enda elräkning. Jag har inte lagt ner så mycket energi i att fundera på detta, då vaktis sa när jag flyttade in att han skulle ordna med elavtal. Nu visar det sig att mina elräkningar har gått ut - men till fastighetsbolaget. Först NU har de märkt att det är något som inte stämmer.

Alltså har mina hyresvärdar bjudit mig på el för ett halvår! Men det finns en sak som gör det hela ännu roligare...

Tydligen är jag duktig på att spara elektricitet! Det var nämligen så att det var så lite el som hade använts, så de hade börjat tro att det var en lägenhet som stod tom!

Ni anar inte hur roligt jag tyckte detta var! För det första så har jag ibland tyckt själv att jag har varit slarvig med elen, och känt att det gick åt mer än vad som borde (jag har en tendens att glömma stänga av mitt lilla piano). Men tydligen så är jag mer sparsam än vad jag tror! För det andra så är det ju ganska hysteriskt kul att de har fått elräkningar för en lägenhet i 6 månader, utan att riktigt reagera på vad de betalade för.

Men nu ska de ordna detta, så hädanefter lär jag få betala min el själv... tusan också. Nåja, efter detta så kan jag ju iallafall lugnt konstatera att det inte kommer bli några höga summor. Jag blir heller inte skyldig något i efterhand, eftersom felet är antingen elbolagets eller fastighetsbolaget/fastighetsskötarens.

Såna här saker kan gärna få hända oftare!

1 kommentar: