fredag 4 december 2015

Guide till julklappsrim

Ja, det kanske är lite tidigt att börja rimma - och jag är väl en av de väldigt få i min generation som gör det. Men jag tycker det är en ganska trevlig tradition, och det är något jag fick med mig från min mor.

Det är ju ganska kul att få en julklapp med ett rim på - allra helst om de är lite kluriga. Och det är riktigt bra hjärngympa! Så för er som vill ge det ett försök i år - eller bara vill ha lite hjälp, kommer här...

Fröken Hugossons Guide till Julklappsrim!


1. Släpp loss kreativiteten! Det måste inte vara super-korrekt, det måste inte vara vackert, det måste inte vara långt... bara det rimmar och har något att göra med julklappen. Blir det långsökt och kryptiskt? Helt okej, snarare roligt. Blanda in lite humor, ta till lite hitte-på-ord ifall det behövs. Jag menar, titta på Dr. Seuss! Typ hälften av alla hans rimord är påhittade - och han fick ihop 46 böcker.

2. Prata för dig själv! Ja, det hjälper faktiskt. Välj ett ord som du vill rimma på, och sen bara börja brain-storma högt för dig själv. Du hör direkt vad som funkar och inte. 

3. Fastna inte på ett rim! Lyckas du inte komma på nåt bra rim till vantarna? Släpp det en stund då, och börja rimma på kokboken. Fladdra lite fram och tillbaka mellan de olika julklapparna, det är ju inte så noga vilket som kommer först. Och vi alla vet ju att hjärnan har en tendens att komma med de bästa lösningarna när vi minst anar det. Ni vet när man har en diskussion med någon, och en halvtimme efteråt så kommer man på "fan också, DET skulle jag ju ha sagt!". Förmodligen funkar hjärnan ungefär likadant i den här situationen. Försöker du rimma på kokboken så kan du ge dig katten på att du kommer på ett rim till vantarna. 

4. Lyssna på trevlig julmusik! Nej, hjälper väl inte nödvändigtvis så himla mycket med rimmandet i sig, men det ger lite feeling. Och vem vet, kanske du hör en strof som du kan låna!

5. Kladda mycket! Skriv, stryk över, skriv igen... du ska ju inte leverera rimmen på ett nerkladdat papper ändå, så det måste ju inte se snyggt ut. 

6. Googla! Herregud, vi har ett helt internet till vårt förfogande! Kommer du inte på något rimord direkt så sök på det. Vissa ord är ju så gott som omöjliga att rimma på - typ orange och guide - men man kan få väldigt mycket hjälp. 

7. Ha tålamod! Nej, jag vet, jag är inte heller född till att vänta, men i det här fallet så måste man ibland ge det lite tid... du kanske inte kommer på något den dagen. Nehepp, försök igen imorgon då. Tvinga inte fram nåt, då låter det bara krystat. Framför allt gäller detta om du inte brukar rimma - du måste öva upp dig lite, men det kommer! Alla rimmade vi i småskolan, så kunskapen sitter kvar där bak i skallen - och nu har du garanterat ett större ordförråd (plus internet). Tänk vilka möjligheter!

Avslutningsvis ska jag ge några av mina bästa rim:

Whiskeyflaska med mottagarens namn på + ett penntroll (till en person som jag kallar "trollet")
Vad ger man en man som har allt?
Från mörkt till ljus, sött till salt.
Kanske en syn på sig själv i ny dimension?
Ta en slurk och beundra din mindre version.

Stor fin tekopp + lyxigt te
Värmer gott i kylig vinternatt,
muntrar upp när du känns matt.
Lys upp gråa trista väder,
med en god dryck i vackra kläder.

Mari Jungstedt-böcker (kommer bara ihåg sista raden, blir så arg att jag inte sparade det...)
Ta en resa över bräckt (syftar på Östersjön, då Maris böcker utspelas på Gotland)
och se hur nästa gåta blir knäckt.

Lycka till! 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar