torsdag 31 december 2015

Fröken Hugossons årskrönika 2015

Jahapp, vaknar man såhär jävla tidigt på nyårsafton... då kan man ju lika gärna skriva en sån här!

Ja, 2015 har varit ett jävla skitår. Kriser, krig, terrorism, rasism, och en jävla massa bråk i största allmänhet. Men allt detta är ju sett ur ett större perspektiv, och det blir vi fullmatade med ändå via media. Så detta blir en sammanfattning av mitt år - något som inte är riktigt lika exploaterat.

Detta sker med hjälp av min tidslinje på facebook, då mitt minne kan liknas vid ett garnnystan - allt finns ju där, men det är liksom ingen riktig ordning på det.

År 2015 - rörighet, tumult, nya erfarenheter 

Jaha, vi börjar väl där man brukar: i början. Och det började ju tydligen med en bakfylla. Oväntat. Annars var januari högst händelselöst. Den där fina snögubben blev till, annars hände inte mycket.

Och i februari fyllde jag 21. Ingen stor sensation, jag tror jag jobbade på min födelsedag, och jag firade nog inte så värst mycket. 50 shades of Grey hade visst premiär, men jag bojkottade den fullständigt. Och jag kommer fortsätta med det - vill man ha mina åsikter om det så kan man höra av sig, för skulle jag skriva ner det här så blir det waaaay of topic.

Mars! Här hände det lite! Mina närmaste vet att jag är en spontan och impulsiv person - på både gott och ont. Så i Mars drog jag på ett äventyr norrut, till Skellefteå. Detta för att träffa en helt ny vän. Kanske kan anses en smula riskfyllt då jag inte hade pratat med den här människan särskilt länge... men vad vore livet utan lite stolleprov? Det gick i alla fall jättebra, hade en väldigt trevlig vecka.

I April hände heller just ingenting, förutom att kontraktet för min första egna lilla låda blev påskrivet och klart! Och det är ju alltid nåt.

Och så kom Maj... fy fan, här hände det värsta på hela året. Jag har inte skrivit om min älskade lilla vän, för när jag skapade den här bloggen fanns hon inte längre. Min fina lilla vän som jag har haft sen jag var 8 år gammal och som således varit med i mer än halva mitt liv... världens finaste lilla kissekatt, Smilla, somnade in. 13 år gammal, och på slutet väldigt sjuk. Saknar henne fortfarande, och beslutet att låta veterinären hjälpa henne vidare, var det jobbigaste jag har varit med om. Men när en så liten och skör kropp som hennes, plågades så mycket... det gjorde fruktansvärt ont att se henne lida som hon gjorde. Och tro mig, detta gjorde vi inte lättvindigt! Hon började bli svagare redan i början av året, och vi lade ner både tid och pengar hos veterinären för att hon skulle bli bättre - vilket hon blev, en stund, men hennes dagar var nog räknade redan där. Hon fick uppleva en sista vår - något hon älskade. Fy fan, känner gråten komma bara av att tänka på det.

Men i maj flyttade jag också in i lådan. Det var en jävla omställning. Litet! Så litet! Numera är jag ju van, men i början var det skitjobbigt. Och hela processen med att skaffa sig ett bohag... ni vet, man tror att man köper med sig allt man behöver, och så plötsligt en dag så inser man att "vafan, nån sån har jag inte, varför köpte jag inte det?". I samband med lådan kom bloggen till, och även om jag inte har så många läsare så är det ganska kul att skriva av sig ibland.

Juni var också rätt händelselöst såhär i "retrospect". Midsommar var rätt trist, och det ska ju vara månadens - om inte sommarens - höjdpunkt. Juli likaså. Det regnade ju jävligt mycket under den här sommaren. Kallt var det också. Enligt facebook var jag tydligen sjuk en del också. Läser lite om att hålla grannarna vakna med hostande.

I Augusti var jag hos tandläkaren. Usch! Trauma... okej, näe, inte riktigt så illa, men nära på! Tog tydligen också min första tur ner till tvättstugan. Sen kom September med svampplockning och ännu mer regn.

Oktober innebar väl mest ingenting det heller, förutom halloween i Kalmar, och massvis av bilder på höst-löv. Jo eld-månen var ju också. Ni vet, den där natten då månen blev lite orange. Jag och mamma kravlade oss ju ur sängen kl 4 på morgonen för att se miraklet. Pfft, media hade ju överdrivit det en liiiten smula, såklart. Men visst, antar att det var rätt kul att ha sett det.

Och så kom November och ärligt talat är det ju bara transportmånad fram till jul. Det enda jag hittar i aktivitetsloggen på facebook är en massa inlägg hitan och ditan om folk som tjuvstartar julen. Så vi hoppar direkt vidare till December! För här händer ju av naturliga skäl lite mer. Jag gjorde mitt första pepparkakshus någonsin, och det vart fint. Jag skaffade min första helt egna julgran. Jag sjöng på torget tillsammans med en vän. Och så julafton.

Jahapp, här kommer en hög bilder i stor o-ordning eftersom blogger.com inte gör som jag vill!





 Jaha, och vad väntar nu? Nyårsafton, ska väl försöka hitta en nyårskyss, för sånt ska ju ge tur (även om det inte funkade ett dugg förra gången...). Men innan firandet börjar ska jag gå till gymmet, och städa lite. Måste också försöka klämma in en liten tupplur innan festligheterna, för man kan ju inte somna kl 23 på nyårsafton. Inte när man är 21 år. Det skulle ju va pinsamt!

Så jag vill nu önska er ett...






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar