fredag 11 december 2015

Weird things about America!




Precis som att många i USA tycker att våra europeiska/skandinaviska vanor är konstiga, tycker jag att en del amerikanska grejer är mycket underliga... (det är sånt här jag tänker på när jag inte kan sova, alt. sitter på toaletten och har glömt telefonen...)



Weird things about America!


1. Skor inomhus.
Alltså... varför? Du skitar ju bara ner! Inte undra på att så många kvinnor är hemmafruar där, nån måste ju städa upp allt som hela familjen drar in när de klampar in med skorna. Dessutom måste det ju vara obekvämt. Nåt av det bästa med att komma hem är ju att sparka av sig skorna och lägga upp fötterna. Vill du absolut inte gå barfota eller i strumpor så kan du väl ta på dig ett par tofflor. Men man går inte in i sitt eller någon annans hem med sina ute-skor på sig. Common sense! 

2. Frasen "May I use your bathroom?"
Ja, jo, visst är det artigt att fråga... men kan man ens svara nej på den frågan? "Nej jag vill hellre att du gör det i hörnet där borta" eller "Nja, du tror inte att du skulle kunna gå ut på gatan och kissa istället?" eller kanske rentav "Nej för fan, håll dig!"
Nej, ska människan i mitt hem uträtta sina behov så föredrar ju jag att de gör det på toaletten. But maybe that's just me! Jag ser inte riktigt logiken i att ställa en fråga som bara kan ha ett svar. Fråga hellre lite fint "Vart hittar jag badrummet?"

3. Att frasen "Hey, how are you doing?" inte kräver ett svar
Det fick vi lära oss av vår amerikanske engelsklärare: väldigt ofta när personer i USA möts så säger de nåt i stil med "How are you" men de bryr sig inte om svaret. Du behöver alltså inte alls svara på den frågan. Du kan svara med att fråga likadant, och sen fortsätter ni på nästa ämne. Vad är detta om? Jag antar att man kan kalla det artighet, fast är inte det lite motsägelsefullt när du ändå inte vill ha ett svar? Ja, i Sverige gör vi kanske liknande grejer när vi säger "Hej hur är det?" och man helt enkelt svarar att det är bra, utan att gå djupare in på ämnet... och det är något jag gör ibland, beroende på vem som frågar. Nån man bara känner ytligt behöver ju inte veta allt, men är det en gammal vän så säger jag ärligt hur jag mår. Är jag lite nedstämd så säger jag typ "Nja, det är lite sådär, men det funkar". Men ställer man en fråga så måste man ju kunna ta emot ett svar!

4. Doggy bags
Detta ser man ju överallt! Äter de inte upp maten på en restaurang så tar de med sig resterna hem. Det förekommer INTE ofta i Sverige. Möjligtvis på typ pizzerior, men pizza är ju ganska tacksam mat att spara och äta senare. Men har jag beställt en ryggbiff på restaurang och bara äter halva (inte för att det någonsin skulle hända, men ändå), inte fan tar jag med mig resten hem. Jag antar att detta är en ekonomisk fråga. "Har jag betalt för hela så ska jag fan ha hela". Jo visst, men det känns liksom lite... B. Och då är jag ändå smålänning! 

5. Pumpkin spice
Har aldrig smakat! Är det gott? Är det så gott att man måste göra en krydda av denna grönsak, och smaksätta... typ, allt, med det? Jag googlade för att hitta olika grejer som har tillverkats med pumpkin spice, och detta var några av de konstigaste: tuggummin, skittles, nudlar och kondomer (!). Ska vi inte då tillverka Selleri Spice? 

6. Egg salad
Okej, vet inte om detta är specifikt amerikanskt... men det känns så. Vad är det, typ kokta ägg och majonnäs? Det kan fan inte va gott...

7. Inget metersystem
Det är bara tre länder i världen som inte har antagit metersystemet. USA, Myanmar och Liberia. Detta känns jäkligt opraktiskt. Är de bara tjurskalliga som minsann ska göra som de alltid har gjort? Ingen annan i världen begriper deras mått, och de själva begriper bara sina egna. Varför? 

America, you're weird!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar