torsdag 14 januari 2016

Jag har stängt av!

Dagens läge ser ut som följande:

Vad du än säger kan vridas och användas emot dig. Alla åsikter och tankar du har kan uppfattas som kränkande av människor som bestämt sig för att bli kränkta. Sveriges - och världens - politik är ohållbar. Terroristhotet är större än någonsin - samtidigt som den allmänna rasismen växer och växer. Partier som motarbetar alla människors lika värde, och lika rättigheter, är på frammarsch. Feminismen - som jag anser är högst svårdefinierad i detta läge - har blivit mer krigisk. Samtidigt råkar kvinnor ut för våldtäkt efter sexuella ofredanden efter misshandel. Oskyldiga människor faller offer för andras dumheter, på flera olika sätt. Yttrandefrihet används som en ursäkt för att sprida hets och fascistisk propaganda, och hela internet kryllar av hemsidor som visar upp en hemgjord sanning för att väcka ännu mer hat och fientlighet.

Världen vi lever i idag är mörk. Jag får ångest av att tänka på de arma människor som flyr från sina hemländer för att ens ha minsta chans att överleva - och som sedan möts av misstänksamhet och stängda portar. Jag mår illa av att tänka på de "människor" som medvetet och beräknande vill skada oskyldiga bara för skadandets skull. Jag blir mörkrädd av den fientlighet som uppstått - inte bara emot folk av andra nationaliteter, utan även emot människor av andra sexualiteter eller identiteter. Vi blir fullmatade med terroristhot hit och krig och våld dit. Slår man på nyheterna får man skräckbilder från terrordåd, brutala mord, flyktingkriser och fientlighet.

...så jag stänger av!

Förr har jag aldrig varit sen med att ge mig in i politiska debatter. Jag har åsikter, jag har folkvett och jag kan diskutera saker med folk på ett civiliserat sätt. Men i dagsläget är det i princip omöjligt. Vad har hänt? Varför blir jag attackerad för att jag försvarar fredliga åsikter? Varför blir en kvinna kallad för jävla feminist-hora för att hon tycker att kvotering är en bra idé? Varför blir en kille kallad för jävla bög för att han tycker att kvinnor ska ha samma rättigheter som män? Och varför är det alltid sett som skällsord att kalla någon bög? Varför blir en muslimsk kvinna spottad på bara för att hon döljer sitt hår?

Varför måste vi hata andra så mycket?

Ja, det kanske låter som gulligt pacifist-snack, men må så vara då! Jag predikar hemskt gärna för en värld där folkvett och respekt råder. Jag hatar att jag har kommit till den emotionella punkt jag just nu befinner mig i. Jag vill inte stänga av, jag vill kunna utnyttja min rätt och skyldighet att uttrycka mig och engagera mig i vår värld. Jag vill så gärna. Men jag orkar inte. Förlåt mig, bröder och systrar på denna jord - jag måste backa, annars kommer jag att rasa samman.

Jag blir bara förbannad. Så in i helvetes förbannad och ledsen. Så jag stänger av. Jag hoppas att nån gång ska den här stormen blåsa över, och man kanske kan börja slappna av lite igen. Och prata med folk - som folk ska bete sig!

Jag är absolut öppen för att prata politik med civiliserade och öppensinnade människor - men det råder en jäääävla brist på dessa i nuläget.

Googlade en bra stund för att hitta nåt sånt där "inspirational quote" om ämnet - men jäklar vad folk snackar skit. Nej okej, mycket av det var bra, men jag fick inte riktigt in det i sammanhanget... lyssna på "Where is the love" av black eyes peas, you'll get the gist.

Nu får det vara nog med sånt här. Läggdags.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar