onsdag 20 januari 2016

Könsorgan. Yep, I'm going to talk about that.

Ja, vi ska prata om detta, gnäll inte nu!

Okej, så vart kommer detta ifrån? Mja, från ett glas vin, och att jag nyss såg en video där homosexuella män fick se och röra vid en kvinnas fiffi för första gången i sitt liv. Reaktionerna var blandade. Vidare var jag såklart tvungen att se ett tillhörande klipp, dvs. homosexuella kvinnor som fick röra vid en petter-niklas för första gången i sitt liv. Och då började tankarna vandra...

[Här vill jag bara sätta in en liten "disclaimer": Alla könsdelar var täckta av en svart rektangel, jag har alltså inte sett nånting - jag vet redan hur män och kvinnor ser ut där nere.]

När jag gick sista året på gymnasiet läste jag psykologi, och när man gör det så är det oundvikligt att komma in på Sigmund Freud och hans tokerier (nej, han var inte bara knäpp, men jag är ingen jättestor Freud-anhängare). En av hans teorier var så kallad "penisavund". 

Penisavund går i korthet ut på att det kvinnliga barnet - under sin psykosexuella utveckling - upptäcker att hon saknar en kroppsdel - dvs. en penis. Vidare handlar det om hans - något absurda - teori att flickorna ser att mamman (den vuxna kvinnan) har ett särskilt band till männen, som bygger runt mannens penis, och således är avsaknaden av en sådan, ett hot mot relationen med modern. 

Nu är ju jag som sagt inget Freud-fan, och jag tror att våra starka relationer till våra föräldrar när vi är barn, är byggda på precis samma grund som vilket djur som helst. Föräldrarna är nyckeln till vår överlevnad, vårt välmående och vår trygghet. Inte svårare än så.

Men åter till ämnet. Jag kan helt lugnt säga: Killar, ni kan få ha era prylar hängande där nere, jag är nöjd med min. 

Jag kan ju se det praktiska. Kissa stående, till exempel, men är man en välutbildad kvinna så kan man tricksen med att lätta på trycket utomhus. Enda skillnaden är väl att vi måste ta lite mer hänsyn till läget - vi kan inte bara vända ryggen till och knäppa upp gylfen. Och sen har vi ju givetvis det högst välkända problemet med vår menstruation. Eller ja, problem och problem. Det är rätt irriterande, let's leave it at that. 

Men annars. Alltså, ni måste ju hålla med om att våra prylar är jävligt mycket mer genomtänkta! Allt är fint invikt på insidan (för kom igen, penisar har funktioner, men dekoration är definitivt inte en utav dem), vi kan lätt dölja sexuell upphetsning, vi kan ha snygga tajta byxor utan att behöva oroa oss för om klockspelet ska få plats där fram. Det är kort sagt ett mycket mer elegant system! 

Det är lite knepigare att hålla rent, och mensen är ett tråkigt faktum... men precis som med allt annat: perfektion kräver helt enkelt lite mer arbete. 

Så egentligen tror jag mer på vagina-avund. Jag kan förstå om killarna vill slippa "röda faran", men att ha den där saken dinglande där framme måste ju vara lite jobbigt. Är den inte ivägen? I och för sig kan jag tänka mig att i det fallet är det med snoppar som med bröst; det beror på storleken. Men iallafall! Våra bröst kan ju ändå vara lite attraktiva - för även jag som straight måste hålla med om att en urringning är snyggare om det finns en liten klyfta. Era prylar fyller aldrig nån sån funktion.

Nu ska det ju nämnas att våra nedre delar är alla gjorda för en sak: förökning. Men iallafall... om det finns en gud så måste det ju vara en kvinna. Skapar mannen som hastigast, backar två steg, och tänker "jaja" - och går sedan vidare till kvinnan och lägger ner massa tid på att designa och tillverka hennes livgivande organ. 

Så trots allt, är jag glad att vara kvinna!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar