fredag 29 juli 2016

Åsikter uppkörda i näsan

Ärlighet är bra. Riktigt bra. Ställer någon en fråga så ska du ge ett ärligt svar, och man ska kunna ha åsikter och kunna uttrycka dem utan att någon ska bli sur eller klanka ner på dig.

Men så finns det också något som heter "plump". Det är inte bara ett kortspel, det är ett adjektiv. Om man är plump så är man lite taktlös och ofinkänslig. Det är inte bra.

Självklart ska man vara ärlig om någon ber om din åsikt, men jag ser ingen anledning att köra upp sina åsikter i näsan på folk. Om man tycker och tänker något om en person, så måste man ju faktiskt inte yttra sig om inte personen i fråga ber om en synpunkt. Det kan bli ganska dumt. Säg att du tycker att en kollega är klädd på ett opassande sätt på sin fritid, då finns det ju ingen som helst mening att tala om det. För det första så bryr hen sig säkert inte ändå, för det andra så skulle det ju till och med kunna bli så att du sårar, och för det tredje är ju din åsikt i ämnet ganska så irrelevant. Hur en kollega ser ut på sin fritid är ju egentligen verkligen inte din ensak.

Sen är det klart man tycker. Jag kan också se folk på stan och tänka "hur 17 ser hen ut??" men det är ju en tanke som jag kan hålla för mig själv. Jag kan också bli ganska stött om någon börjar yttra sig om mig - till mig - helt utan vidare. Liksom, okej, jag respekterar din öppenhet, men varför talar du om detta för mig? Är det något jag verkligen har problem med så vet jag ju förmodligen redan om det, och sen kan det ju också vara saker som är högst subjektiva. Vi tycker ju olika, och det du irriterar dig på hos mig, kanske är en sak som jag inte tycker är ett problem. Ja, beroende på vad det är förstås. Hade jag varit överdrivet burdus och skrikit åt folk till höger och vänster, då är det ju något som kanske bör tas upp. Men om det är en sak som ex. min envishet som folk stör sig på - då är det ju egentligen inte värt att ta upp, för envishet behöver ju inte vara negativt, det beror ju på personliga åsikter.

Om jag ber dig om en åsikt om ex. en tröja jag har köpt, och du då är ärlig och säger att du inte gillar den, då har jag ju bett dig om åsikten och har ingen rätt att reagera negativt. Om du däremot helt plötsligt bara påpekar att du inte gillar min tröja... då har du gått från "ärlig" till "plump".

Så innan du yttrar dig om något så tänk en extra gång. Är detta något du behöver säga? Är det en synpunkt någon har bett om? Finns det en ordentlig mening med att säga det? Ja? Okej, bra. Nej? Okej, då behöver du ju inte uttala dig.

Som det gamla talesättet: Har du inget vettigt att säga, så säg ingenting.

1 kommentar: