måndag 18 juli 2016

Pokémon Go är genialiskt

Okej, för er som har missat det:

Pokémon Go är en ny mobilapp, ett spel, som går ut på att fånga pokémons. Spelet fungerar på så vis att du har en karta i appen som täcker i princip hela världen (I guess?) och vart du än går kan det finnas en pokémon. Om du hittar en så fightas du med den på plats via kartan och - antar jag - via kameran, du ser alltså såklart inte figuren framför dig i verkligheten, men i telefonen ser det ut som att den står precis där du tittar. När du har fightats klart fångar du den lille filuren i en s.k. pokéball, och lägger den till din samling.

Finns det någon som inte vet vad Pokémon är? Well, från början en tecknad serie från Japan, en Anime, som handlar om att världen är full av olika Pokémons - vilket är namnet på dessa små "monster", ordet pokémon är en sammanslagning av "pocket monster". Vidare handlar det mest om en specifik grabb som har som mål att bli den ultimata pokémonmästaren, dvs. fånga och träna alla olika arter av pokémon.

Nog med bakgrund. Åter till rubriken.

Detta är genialiskt! 

Jag vet inte om jag egentligen tycker att detta låter särskilt nyttigt. Enligt Wikipedia menar skaparna förstås att det ska vara jättebra, för det ska aktivera folk och hjälpa dem interagera med personer och miljöer. Men alla människor är inte rationella och vettiga, vilket leder oss till problemen. Jag citerar från wiki...

"Pokémon Go har krediterats med att förbättra den psykiska och fysiska hälsan hos spelare som lider av depression och social ångest. Enligt Kashmira Gander på The Independent gör spelet det enkelt för personer som har social ångest att interagera med människor med olika bakgrunder. Enligt Dr. John Grohol, grundare av Psych Central, främjar spelet motion och skapar en "stark förstärkning för människor att gå ut och bli mer aktiva". Han berättar vidare att social interaktion och underhållning snarare än motion, är en nyckelfaktor till spelets framgång."

Okej, that's all good...

"Appen har lett till mindre fallskador hos användare, liksom väpnade rån. Appen har också kritiserats för att använda platser såsom begravningsplatser och minnesmärken som områden för att fånga Pokémon, däribland minnesplatsen för koncentrationslägret Auschwitz. Spelandet har också kritiserats för att skapa ouppmärksammade trafikanter med trafikolyckor som följd."

Yep, där har vi problemen. Ganska uppenbara, kan man tycka.

Så varför är det så genialiskt? Jo.

Min generation är den som växte upp med Pokémon. Jag minns hur vi - framför allt grabbarna - lekte med detta fenomen. Man köpte och bytte/spelade om samlarkort med varandra, man lekte att man var i den världen, ALLT handlade om den här serien. Men på den tiden hade tekniken inte gått lika långt fram, så det vi gjorde var ungefär allt vi faktiskt kunde göra. Sen växte vi upp och hypen bleknade. Barn idag är förmodligen bekanta med pokémon, men jag tror inte de har samma relation till det som min generation har. 

Nu, några år senare, har tekniken gått en del framåt, och gjort Pokémon Go möjligt. Detta är i princip så nära verklighet vi kan komma. Plötsligt finns dessa figurer i vår värld, typ, och vi kan stöta på en pokémon precis vart som helst - precis som i den fiktiva världen vi älskade som barn. Det är inte 10-åringar som blir exalterade över detta spel, det är vi som är 20+. 

Detta är ett otroligt smart sätt att återuppliva en trend som dog ut en smula när vi växte upp. Och de lär tjäna en jäkla hacka på det. Jag skulle nästan säga att detta låter som något ett ondskefullt geni skulle kunna komma på. Det bygger på vår barndoms drömmar, och det är enormt känslomässigt laddat, så det var ganska givet att det skulle bli en stor hit. Och just för att det är "vuxna" människor som attraheras av spelet, slipper grundarna tänka på att föräldrar ska klaga, att föräldrar ska begränsa vinsten genom att inte låta barn köpa till eventuella tillbehör i spelet... största inkomstkällan är ändå myndiga människor som själva ansvarar för sina handlingar. 

This is evil! But genious! 

Ge grundaren ett jävla nobelpris, för hen har lyckats med något otroligt: att få 20+are att återgå till sin inre 10-åring. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar