tisdag 28 mars 2017

Psykbryt - koffeintriggad utrymmespanik

Konstig rubrik... ah well.

När jag först skapade den här bloggen var tanken att den skulle handla om att anpassa livet till en liten bostadsyta - och jag var väldigt entusiastisk.

Meeen så kommer dagar då jag får panik över hur liten yta jag har. Oftast kommer dessa panikutbrott om jag fått i mig aningen för mycket koffein... men detta är ett seriöst problem!

Folk skrattar åt hur rörigt det är i min lägenhet - tack för den, jag mår redan dåligt över detta, sluta tjata för helvete - men det beror till stor del på ett överhängande problem: jag har ingen förvaring! Att lägenheten är liten kan jag väl stå ut med, men den är sjukt dåligt planerad när det gäller förvaring. Garderoben var förvisso större från början men det beror på att ettorna i detta hus inte hade egen dusch från början (några har tydligen fortfarande inte, duschrummen i våra sjukt läskiga källare används fortfarande), så när de byggde in duschen kapade de halva garderoben. Detta gav mig en helt underbart stor och rymlig dusch - men en pytteliten garderob som enda förvaringsutrymme.

"På en pytteliten bostadsyta"
Att det är rörigt i min lägenhet beror till stor del på att jag helt enkelt inte har någonstans att göra av allt! Även när jag har städat noggrant är det fortfarande lite rörigt, men eftersom jag inte har något vettigt förvaringsutrymme blir saker tvungna att ligga framme. Jag kan inte städa undan allt, för jag har ingenstans att städa undan det!

Den lilla garderob jag har går åt till kläder och dammsugaren. Jag har försökt göra vad jag kunnat för att organisera, men vissa saker har jag enormt svårt att bli av med. Jag har exempelvis inte plats för alla mina böcker då halva bokhyllan måste gå till förvaring av allehanda småsaker. Jag har heller inte plats för alla kläder i garderoben då en del av utrymmet måste gå till förvaring av städprylar.

Självklart kan jag erkänna att jag är en smula lat och dålig på att städa, men hur jag än gör när jag väl tar tag i skiten, blir det inte helt optimalt. Jag tänker konstant på hur jag ska göra för att underlätta och optimera, men om jag inte ska installera en loftsäng och/eller något slags gigantiskt hyllsystem längs varenda vägg... så kommer problemen förmodligen inte försvinna helt så länge jag bor här.

Flytta? Alltså, jag har ingen enorm inkomst, och det absolut mest förlåtande med denna låda är hur pass billig den är. Jag har tekniskt sett råd att flytta, men det skulle innebär att jag fick dra in på mitt liv - dvs. inte ha råd att göra roliga saker på min fritid.

Jag kommer under våren att försöka rensa lite, en del grejer kan jag säkert rakt av göra mig av med. Kanske gör det någon nytta - men utöver det är jag ganska begränsad.

Mitt liv i en låda...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar