måndag 14 augusti 2017

Hur får man saker gjorda?

Här tror jag vi kan hitta lite igenkänningsfaktor...

Jag är rätt dålig på att få saker gjorda. Såna där tråkiga saker som att städa, åka till tippen och slänga batterier och dyl., diska... och det är helt hopplöst. Jag är fullkomligt håglös inför trista vardagsuppgifter. En av de brister som jag skäms mest för är min slarvighet. Jag gillar att ha organiserat och ordning och reda - men vad hjälper det om man inte håller ordningen? Nästan allt i mitt pyttelilla hem har en egen speciell plats, men det är inte ofta som sakerna faktiskt ligger på sin speciella plats.
Detta beror mest på slarv och lathet. Har jag använt hudkrämen så skulle jag ju kunna lägga tillbaka den där den ska vara direkt. Men gör jag det? Näe, utan den blir liggande bredvid sängen för jag tänker att "jag tar det sen", och jag har tydligen inte lärt mig än att "sen" kommer aldrig. Och detta gäller ganska många prylar i mitt hem.

Så hur får man saker gjorda? Jag har verkligen funderat, försökt hitta på ett bra sätt att ge mig själv lite mer motivation - men jag kommer inte på nåt. Att-göra-listor glöms i regel bort för jag skriver dem på ett papper som sedan hamnar i högen med andra papper. Jag funderade på belöningssystem; dvs. att jag ger mig själv en belöning för varje tråkig sak jag gör. Problemet med den metoden är att jag inte lyckats komma på någon bra belöning. Godsaker blir jag tjock av, jag kan inte unna mig vad som helst för jag har inte pengar i överflöd, jag har inget badkar så "varmt bad" går bort, skulle jag unna mig vin blev jag snart alkoholist...

I nuläget är enda metoden som funkar; ta lite i taget, och även om du bara städar i 10 minuter så är det alltid något, så var stolt över det.
Problemet är att den metoden tar väldigt lång tid... och tålamod är ju inte heller min starka sida.

Så jag vädjar till mina få läsare; tips? Hur får man saker gjorda? Ge mig lite kreativa råd som faktiskt funkar. För nu börjar det gränsa till katastrof här hemma. Not good.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar