måndag 7 augusti 2017

Nu får det gärna bli höst


Idiot-stämplad av rätt många nu, jag inser det, men jag längtar till höst. Jag har nämnt tidigare att jag visserligen gillar sommar precis som alla årstider, men måste jag välja en som jag far mest illa av så är det just sommar. Till stor del beror detta på värmen. Jag älskar förstås att bada i hav och sjöar, men eftersom jag inte kan göra det hela dagarna så...

Så här kommer min lista med anledningar att längta till höst! Och jag vet åtminstone en person som håller med mig - min kära mor.

Skördetid

Mmm... frossa i nyplockad svamp, svensk frukt, pumpor, lingon osv. Från sensommar och in på hösten är naturen full av godsaker, och det gillar vi. På hösten är det dessutom mycket roligare att ta vara på det. Baka en kardemummastinn pumpakaka? Äppelpaj med massor av kanel? Mustiga grytor med svamp och enbär? Möjligheterna är oändliga!

Inomhusmys

Jag älskar att vara ute, men något som är fantastiskt skönt under hösten är just att få kura in sig med massa tända ljus och lyssna på höststormarna utanför. Jag som dessutom är ett doftfreak tänder upp oljebrännaren med varma kryddiga dofter. En kopp te på det, och lyckan är gjord. 
Dessutom finns det en hel hög med trista inomhussysslor som blir lättare att få gjorda när det är kyligare ute.

Höstpromenader

Luften är så mycket skönare på hösten än på sommaren! Den är svalare och lättare. Att ta en promenad bland alla höstlöv, utan att behöva svettas bara för att man har en tröja på sig, det är mycket underskattat. 

Snyggare kläder

En ny modesäsong börjar, och jag gillar höstkläder mer än sommarkläder. För det första tillåter vädret att man faktiskt har kläder på sig. Dessutom finns det så mycket mer möjligheter - och det är så mycket bekvämare. Let's face it, alla som inte har ett "thigh gap" upplever friktion mellan låren. Inte superbekvämt, men man kan ju inte heller ta jeans istället för shorts för då dör man av värmeslag. Jeans och kängor, med snygg jacka till. Love it!

Rutiner

Detta är en punkt som jag tror att många - oavsett övriga känslor om höst - kan hålla med om. Visst är det skönt med sommar, ledighet och lite mer frisläppt attityd... men det är också ganska skönt när man får komma in i vanor igen. Träningen blir faktiskt av, man får lite mer ordning på kosten, lite mer ordning på ekonomin... mer ordning helt enkelt. 

Väntans tider...

För alla oss som älskar jul är hösten en perfekt tid att långsamt och i smyg börja planera och tjuvstarta lite. Framför allt i november när värsta höststormarna viner. Man kanske tjuvsmuttar lite på glöggen, kanske visslar på nån julsång i smyg, börjar fundera på vad man ska ge folk i julklapp, kanske slinker det ner en pepparkaka... 

Så nu tycker jag att vi kan låta bli att gnälla när hösten kommer, för som ni ser finns det massa fördelar med det! Bra va?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar