onsdag 23 september 2015

Språkpolisen

"Sluta våldta svenska språket!"

Kanske att ta i, men jag stör mig nåt enormt på personer som använder felaktig grammatik, eller rentav fel ord.  Så här kommer nu en liten lektion.

Än vs. En

"Än" är ett begrepp som berör tid, en förkortning för "ännu" eller i fråga om jämförelse. I en mening blir det alltså: "Sitter du kvar här än?" eller "Den blonda flickan var än längre än den brunhåriga."

"En" är ett antal, eller ett pronomen (indefinit pronomen, om man ska vara petig) på samma sätt som när man benämner en person som "man". Det blir alltså "En man satt på bänken" eller "Man ska vara glad att man har någon som hjälper en."

De, dem och dom

Okej, vi ska börja med detta: Dom är egentligen talspråk, i skriftspråk används de eller dem. Dock skriver väldigt många, inkl jag själv, "dom" i mer vardagliga texter, såsom ex sms. Många menar även att "dom" är på väg att ersätta både "de" och "dem", för att förenkla språket. Språk utvecklas ju hela tiden, och många ord stavas inte längre på samma sätt som de gjorde förr. (Konkret exempel: Ordet kvinna stavades för länge sen med Q, Quinna.)

Jag är dålig på förklaringar, så jag kan inte säga något om vilka regler som bestämmer vilket ord som används på vilket ställe. Men det är ju för 17 uppenbart, kan jag tycka!

"De skulle gå ut" - "Dem skulle gå ut"
"Vi gick förbi för att hälsa på dem" - "Vi gick förbi för att hälsa på de"

See the difference? Det hörs liksom.

Egentligen

Alltför ofta hör jag folk som uttalar detta fel, och jag vet inte hur det går till. Det jag hör är "igengklien". FEL FEL FEL!

Okej, att det första e-et låter lite som ett i, det är helt okej, det är så lätt hänt och det hörs ingen gigantisk skillnad. MEN! Det ska inte vara ett ng-ljud, utan ett helt vanligt n. Och bokstaven k existerar inte överhuvudtaget i detta ord, så sluta uttala det! Hur ett k kom in i ordet vet jag inte, misstänker att det kan vara något som många gör sedan barndomen då detta potentiellt var ett svårt ord att uttala, men det borde man lära sig tills man blir vuxen! E-gen-tli-gen.

Kommatecken

Skall användas! En längre text utan kommatecken är så gott som omöjlig att läsa. Det finns inga tillfällen där man kan andas, det blir inget bra flyt, uppräkningar blir bara en rad ord utan vettig mening... och det ser ganska amatörmässigt ut. Jämför:

"Idag när jag var på väg hem från mitt jobb, som ligger i utkanten av stan, fick jag för mig att stanna till hos blomsteraffären och köpa med mig lite färgglada blommor hem, då min lägenhet känts lite grå de senaste dagarna. Väl inne i butiken gick jag bort till kylarna där buketterna stod, och där fanns mycket att välja på. Rosor, gerberor, nejlikor, liljor. Efter att ha funderat en stund gick jag bort till krukväxterna, valde ut en liten kaktus, betalade, och åkte hem. Kaktusar vissnar ju inte."

Och så utan kommatecken...

"Idag när jag var på väg hem från mitt jobb som ligger i utkanten av stan fick jag för mig att stanna till hos blomsteraffären och köpa med mig lite färgglada blommor hem då min lägenhet känts lite grå de senaste dagarna. Väl inne i butiken gick jag bort till kylarna där buketterna stod och där fanns mycket att välja på. Rosor gerberor nejlikor liljor. Efter att ha funderat en stund gick jag bort till krukväxterna valde ut en liten kaktus betalade och åkte hem. Kaktusar vissnar ju inte."

Tror vi kan komma överens om att en första versionen var bättre.

Pronomen

Hon, han, den, det, hans, hennes... den typen av ord är pronomen. Används ofta felaktigt! Kort lektion:

"Det var hans bil." - "Det var honoms bil."
"Jag mötte henne utanför huset." - "Jag mötte hon utanför huset."
"Jag hjälpte honom." - "Jag hjälpte han."

Gör inte såna här fel, det är så fult, och låter så korkat.

Särskrivning

Jösses, jag skulle nog kunna skriva ett helt inlägg om bara detta. Det finns överallt! I matäffären; Kul glass, kyckling lever, skum banan, På restauranger: Halv torrt vin, hand skalade. Freakin' everywhere: Lång hårig, kassa system, skum släckare, till stånd... 

SLUTA SÄRSKRIVA! Något man kan tänka på är att innan man skriver ett ord: säg ordet högt. Är det ett eller två ord? Pröva att säga det som ett ord, och att säga det som två ord. Vilket låter rätt? Och är du ändå osäker så utnyttja dagens framskridna teknologi och släng iväg ett meddelande till en vän, och fråga! 

Ibland är särskrivningar ganska harmlösa. Är du inne i en mataffär och ser "kul glass" så förstår du nog ändå vad som menas, och det blir inte mer fel än att glassen är ovanligt rolig. Men det är ganska stor skillnad mellan "sex filmer" och "sexfilmer", mellan "fullfjädrad försäljare" och "full fjädrad försäljare", och mellan "storbak" och "stor bak". Tänk dig att få ett sms från din morfar: "Stor bak på gång!" Okej, har han fått ihop det med Kardashian eller håller han på att försöka gå upp i vikt?

Samtliga svenska sammansatta ord skrivs som ett ord, punkt slut. Ibland är det lite bindestreck här och där, på sin höjd. 

Hoppas att ni nu har fått er en liten extra repetition om sånt ni borde ha lärt er i grundskolan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar