fredag 30 oktober 2015

Förkylning på G - let's stop that!

Alla som känner mig vet att jag har en massa små huskurer för mig. Särskilt när det gäller förkylning! Jag måste ju, forskarna har ju fortfarande inte lyckats komma på en "medicin" mot skiten, så vi får använda det naturen erbjuder.

Så nu ska jag dela med mig av mina förkylningstips!

"Te" på citron och ingefära

Mycket enkelt. På en liter vatten använder jag tre citronskivor, och stjärnan i det hela: en bit ingefära, ungefär så stor som ditt pekfinger och långfinger tillsammans (uppskattningsvis). Inget behöver skalas! Tar du bort skalet så tar du samtidigt bort en massa nyttigheter och det är bara onödigt. Enda nackdelen med att inte skala citronen är att smaken blir lite beskare - men det kan det väl vara värt!

Låt detta koka i ca 10-15 min (köket kommer lukta jättegott). Låt det sedan svalna. När det blivit ljummet så ha i en rejäl tesked honung per kopp. 

Ren honung

Honung är antiseptiskt och hämmar tillväxten av både bakterier och virus. Några studier visar även på att det är effektivt mot hosta - honung är slemlösande, så det är fullt möjligt. 

Det är väldigt vanligt med honungsvatten. Givetvis funkar det, men var noga med att inte ha för varmt vatten. Inte mer än ljummet. För hett vatten dödar allt det nyttiga i honung. Jag brukar hälla upp en petflaska med "rumskallt" vatten och sen ha i massa honung. Det löser sig inte lika bra i kallt vatten, men med en petflaska kan du sitta och skvalpa runt det, så löser det sig fortare.

MEN! Det allra bästa är ren honung. Ta en rejäl tesked honung, direkt i munnen, och låt det smälta långsamt ner i halsen. Använd alltid honung av hög kvalitet - gärna en lokalproducerad ekologisk variant. Billigare sorter kan ha blivit processat och tappat lite av sina välgörande egenskaper. 

 Vitlök

Okej, detta borde inte vara nån nyhet för någon. Känner du en förkylning på G? Ha i vitlök i allt! Riktig vitlök, inget pulver. Ha i massa vitlök i maten, gör dippsåser till grönsaker med vitlök i... Alla vet det säkert redan, men det tål att upprepas.

Kryddstarkt

Kryddstark mat sätter igång blodcirkulationen och gör dig varm - något virus inte gillar. Dessutom har du säkert upplevt att näsan börjar rinna när du äter stark mat, och det är jättebra. Då rensar du ur bihålorna. Förutom det så är chili också full med mycket vitaminer - en liten bonus.

Tigerbalsam

Tigerbalsam är bra till mycket! Ångorna rensar bihålorna, smörjer du det på tinningarna lindrar det huvudvärk, smörjer du det på halsen så värmer det... och även detta får igång blodcirkulationen.

Värme, vätska, vila

Tre V... och ja, detta är ju det alla säger, men man kommer inte undan. Håll dig varm (virus frodas bäst i svalare temperaturer), drick massa vatten och vila så mycket du kommer åt. Träning och sånt kan lägga på is - immunförsvaret sjunker drastiskt just under träning, och det ger virusen stora möjligheter att föröka sig. Promenera går bra, men låt bli träningen ett tag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar