lördag 12 mars 2016

Staten ska inte ha mina julklappar

Häromkvällen började jag och ett par stamgäster på restaurangen prata om dricks, och huruvida den skulle beskattas. Så nu kommer den argsinta kvinnan igång!

Hej mamma staten. Vet du vad dricks är för något? Jo, det är en gåva som en serviceperson får för att gästen eller kunden uppskattar bemötande, behandling och/eller utförandet av arbetet. Om en gäst som jag har serverat lämnar mig 100 kr i dricks så beror det på att vederbörande är jättenöjd med hur jag har tagit hand om denne. Det är alltså högst personligt. Varför ska då DU, Staten, få en del av detta? Jag såg dig inte här under hela kvällen. Du har inte serverat ett vin som passade utmärkt till laxen. Du har inte hållit vattenkaraffen välfylld. Du har inte svarat på alla frågor rörande maten. Du har inte sett till att allergikern fått bästa möjliga alternativ.

Det är precis samma sak som att vi skulle ge staten en del av våra julklappar. Det är gåvor det handlar om. Vi får ju betalt ändå så det handlar inte om svartjobb. Gästen/kunden betalar för sig och vi har vår lön. Dricksen är en gåva, och precis som julklappar ska inte gåvor beskattas!

Inte bara är det jävligt sniket emot oss som jobbar, utan även väldigt fult emot dem som ger dricksen. Jag har fler än en gång fått frågan av gäster; "Men om jag ger dig dricks nu, är det verkligen du som får den då?". Gästen som lämnar mig 100-lappen vill ju ge den just till mig (och mina kollegor). Hela vitsen med dricks försvinner ju om vi plötsligt ska behöva ge en del av det till staten.

Jag förstår idén med skattat arbete. Det är ju trots allt så vi finansierar våra sjukhus, skolor, etc. Men vi skattar ju redan på vår lön, så vi gör vårt! Dessutom så beror det ju alldeles på vart man jobbar, hur stor dricksen är. Man kan inte jämföra Stockholm och Vimmerby! I storstäder förekommer en helt annan krogkultur, och där kanske var och en går hem med en tusenlapp per kväll. I en mindre stad är det inte samma sak. Såhär års handlar det oftast om en 100-lapp - och då är det en bra kväll! Vanliga kvällar snackar vi några kronor per person (eftersom vi fördelar dricksen på alla som jobbar - vi är ett lag).

Dricks är en del av krogkulturen, och det har förekommit så länge krogar har existerat. Börja inte rota i det! Om jag går upp till statsministern och ger honom 100 kr för att jag tycker att han gör ett så bra jobb (PFT, jo säkert...) så tror jag knappast att han skulle ha lust att gå och lägga en del av det i statskassan. I helsike heller, han skulle stoppa den direkt i egen ficka - och det är det som är idén! Det är så det ska vara! Gästerna som ger oss dricks gör det för att de tycker att vi förtjänar en bonus för att vi utfört vårt arbete så väldigt bra, och den ska gå direkt till oss som jobbar! Vill staten vara med på detta så kan ju ministrarna själva komma och bära tallrikar.

Så, mamma staten, håll tassarna borta från mina gåvor!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar