söndag 4 december 2016

Ge era barn lika fina julminnen som jag har

Idag är det andra advent! Jag svävar på moln, jag älskar jul. Men så kommer man alltid till "Vit jul"-kampanjerna och inser att många barn tvingas stå ut med vuxna som dricker för mycket på julafton.

Hur viktigt är det med en vit jul?

Såhär säger jag: rock 'n' roll under ansvar. Jag tycker inte att man är en dålig förälder om man tar EN liten nubbe till sillen, om man vet att man kan hantera det. Det handlar om eget ansvar, och vet man med handen på hjärtat att man inte kan ta bara en, eller vet att man blir påverkad väldigt lätt... då kanske man ska hoppa över helt! Men är man 110 % säker på att man fixar en liten nubbe utan att bli urblåst, då tycker jag att det är okej.

Jag har haft enormt fina jular under min uppväxt. Och folk har druckit. Aldrig så att någon har blivit full, för mina vuxna familjemedlemmar tog sitt ansvar, så de kunde ta en nubbe utan att det har gett mig några men för livet. Jag har aldrig sett mina föräldrar fulla. Nu i förhållandevis vuxen ålder har jag sett dem bli lite smålulliga, men aldrig på ett sätt som varit jobbigt. Men de har varit duktiga på att hålla sånt borta från oss barn.

Vit jul-initiativet är jättebra! Och viktigt! Just för att det finns vuxna människor som inte kan hantera alkohol, och ta det ansvaret. Men för er som vet att ni kan ta ansvar för er själva och era barn, och som kan hålla er till den där enda nubben eller ölen eller vad det nu kan vara... för er är det okej!

Tänd andra ljuset och käka en pepparkaka! Puss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar