lördag 20 juni 2015

Midsommar i lådan

Med en för stor krans...

Ja, det blev ett litet halvlyckat midsommarfirande igår. Bjöd över en vän på middag. Höll även mitt hem öppet för eventuella ensamma själar, men let's face it, i en småstad planerar alla människor såna här högtider med sina respektive "grupper", så alla satt väl o söp med vännerna.

Ett småstadsfenomen som jag kan bli så oerhört trött på... folk är så inskränkta! Alla har sina färdiga små grupper med människor som liknar en själv, o om någon "utomstående" närmar sig så börjar de skruva på sig, och bildar en vägg. Människor som inte tillhör den lilla gruppen är inte välkomna, och om någon nämner något om att bjuda in andra människor och träffa nytt folk, då blir det genast en väldigt underlig stämning.

Jag har full förståelse för om man ibland vill hålla vissa evenemang lite interna, det kan ju va en träff med gamla vänner eller vad som... men jag har aldrig förstått logiken i att stänga ute folk i största allmänhet. Säg att man ska ner på krogen en kväll, varför kan man inte dra med sig fler folk då? På krogen lär man ju ändå spridas lite, man hänger ju inte på varandra hela kvällen.

O hur vet jag att detta bara gäller småstäder? Well, jag har varit hos folk i Stockholm, och när vi mötte folk som jag inte kände så började de genast fråga "Vem är du då, vart kommer du ifrån?" och försöka få med mig i gruppen. Känns som att de är mer öppna.

Anyway, lär väl inte kunna ändra på detta. O själv har jag aldrig riktigt tillhört en sån där typisk småstadsgrupp. Ser det helt enkelt som att jag är lite speciell, och det är väl sånt som folk stör sig på i såna här hålor. Vi som inte riktigt passar in i mallen. Men å andra sidan så stör det mig inte jättemycket. Om folk retar sig på mig så kan de för all del få göra det, rör mig inte i ryggen.

Hur som helst, midsommar!

Regn, regn, regn, så nåt uteliv blev det inte. Vi satt inne, drack lite, lyssnade på musik, och spelade spel. Lugnt, tråkigt, men jag mår i alla fall inte illa idag. Ikväll blir det jobb.

Pusshej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar