tisdag 30 juni 2015

Rökning

Okej, jag har en fråga:

Varför röker folk?

För att slippa allt eventuellt gnäll och tjafs:
Ja, jag förstår att det säkert är jättesvårt att sluta. Men jag tycker faktiskt inte att det är nån bra ursäkt. För det första så kan man sluta om man bara ger sig fan på det. Det krävs bara lite ordentlig viljestyrka och beslutsamhet. Och för det andra, varför ens börja?

Det finns verkligen inte en enda fördel med att röka. Det är skadligt för dig själv och du drabbar dessutom andra, det ofräscht, det är skadligt för miljön (dubbelt upp för idioterna som slänger fimpar i naturen), och det är dyrt.

Om man av någon dum anledning känner att man måste få i sig nikotin så är det väl bättre att snusa. Det är också skadlig för dig själv och det är också ganska äckligt. Men du skadar åtminstone inte andra med det.

Att jag kom att tänka på detta såhär mitt i natten var för att jag hade dörren till min lilla franska balkong öppen, och så känner jag hur det börjar lukta rök. Nån av alla mina "ärade" grannar har ställt sig precis intill väggen och tänt en cigarett. Så jag får helt enkelt avsluta mitt vädrande.

Att icke-rökare ska behöva anpassa sig efter rökare, det känns inte riktigt okej.

Och för rökare som tycker att ni känner er diskriminerade: well, det är ju faktiskt helt valfritt! Ni är ju fullt medvetna om hur skadlig rökningen är, ni vet att det bara finns fördelar med att sluta. Känner ni er diskriminerade? Sluta röka då!
"Men då kan ju alla andra BÖRJA röka istället!"
Nej, det kan vi inte, eftersom det är en väldigt ohälsosam ovana. Om vi börjar röka för er skull, så skadas vi alla mycket mer, och även miljön. Om ni slutar röka för vår skull, så mår både ni, vi och miljön bättre.

Det finns inga fördelar! Varför håller man på med det??

Ähhum, och ni som klagar på att man går upp i vikt när man slutar röka: kom igen, för det första är det ingen vettig anledning då det bara bygger på fåfänga, och för det andra är det inte alla som gör, och för det tredje så är det väl bara att köra på en hälsosam livsstil så är det problemet ur världen.

Natti natti!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar