torsdag 9 juli 2015

Att aktivt göra ingenting

Efter en rörig dag på jobbet... rullar ut yogamattan på golvet i min lilla låda (jodå, jag såg till att jag skulle ha plats till sånt), ställer mina ljuslyktor på golvet bredvid mig och tänder upp, tänder även oljebrännaren med lite lavendelolja. Sen sitter jag där. Sitter inte särskilt länge, och jag är inte helt tom på tankar som man ska vara enligt konstens alla regler, men jag sitter bara. Jag rör mig inte, jag tänker inte sådär supermycket. I öronen har jag min utvalda meditationsmusik (lista kommer nedan för den som vill ha tips).

Det tar inte bort all stress från dagen, men den tar bort en hel del. Nu efteråt tänker jag inte så mycket på det längre. Kommer det nån tanke om det så liksom bara flyter det bort. Och jag är mycket lugnare. Detta positiva lugnet kommer av att sitta på en yogamatta, med tända ljus, rogivande doft, musik... i 15-20 minuter.

Detta är ett hett tips från coachen i lådan: Gör detta lite då och då. Ju oftare man gör det, desto längre kan man hålla på utan att bli rastlös, man blir även bättre på att tömma huvudet på tankar. Och man måste inte sitta som en kringla, man måste inte ha händerna på knäna, man måste inte blunda, inga särskilda fingrar måste nudda varandra... sitt bekvämt, du ska kunna vara avslappnad.

Sätt igång! Här kommer min musik-lista (en del innehåller sång, men mycket är instrumentalt):

Fairytale - Enya
Tea-House Moon - Enya
A moment Lost - Enya
Caribbean Blue - Enya
Last Time By The Moonlight - Enya
The Memory of Trees - Enya
From where I am - Enya
Watermark - Enya
Yiruma - River flows in you
Embrace - Harvey Summer
Sunrise - Iberis & Eguana
Sogno - Andrea Bocelli
Naruto Shippuden ost - Yukimaru & Guren
Perfect Day - Miriam Stockley
Swimming - Spirit Stallion of the Cimarron Soundtrack
I am Forrest - Forrest Gump soundtrack

Brukar även köra med naturljud. Såna finns i drivor på youtube, det är bara att söka på det du vill ha. Klassiska exempel är Ocean Waves, Forrest Sounds, Nature Sounds, Rain and Thunder sounds. Finns både kortare varianter, och såna som varar i timmar om man är lite mer hard-core.

Good luck and may the force be with you!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar