onsdag 29 juli 2015

Ordning och reda, och översvämning!

Jaha, idag har jag varit en runda på Ikea. Och långsamt börjar det bli ordning och lite mysigare här inne. Har en liten hylla i hallen (som var smalare än jag hade trott, men jaja, den är i varje fall inte i vägen), har riktiga tallrikar (ja, jag har ätit på papp-tallrikar i två månader), och jag har flyttat om i köksskåpen så jag får mer plats både på den lilla bänkyta jag har, och även mer organiserat i skåpet. Införskaffade en klappstol som jag kan ha ihopvikt i mitt lilla lilla kök, o när jag behöver nå de översta hyllplanen, så tar jag den istället för att gå och hämta min hall-pall.

Hall-pallen har för övrigt fått sig en liten dyna, för att riktigt markera att den ska man sitta på. Så jag jobbar på att få ordning.

MEN det har ju hänt andra saker idag!

En smärre monsun har dragit över vår lilla stad, och skapat kaos! Blixtar och dunder, och ett regn som jag aldrig har sett maken till. Nu är det översvämningar lite varstans... vi i 9an har lyckligtvis klarat oss relativt lindrigt, vi har inte särskilt mycket vatten. Dock har stackarna i 7an det desto värre. Deras ingång är blockerad av en mindre sjö, och nedanför deras källartrappa kan man bada fötterna, hela vägen bort till tvättstugan.

Solariet runt hörnet har också fått översvämning, hörde några gubbar prata om att brandkåren var där. Och jag kan bara tänka mig hur det ser ut i andra delar av stan. Vi ligger ändå på en liten höjd, det är bara så att människan som byggde detta hus var lite korkad, som 1) inte drog nog med brunnar 2) byggde ned garage och liknande i små sänkor, där vattnet självklart rinner ner. Hade nog varit smartare att göra huset lite högre och låta det vara på platt mark istället.

Så här utanför råder full verkstad, där vaktmästaren och trädgårdsmästaren + några hjälpsamma hyresgäster är i full färd med att sopa och skyffla vatten.

Så vi kan nog lugnt konstatera att den där "kanonsommaren" som meteorologerna förutspådde i våras, INTE dök upp.

Tror jag ska gå ner i källaren en gång till för att verkligen säkerställa att mitt förråd är torrt. Ciao!

2 kommentarer:

  1. Trodde jag skulle få se en bild på hyllan ihopskruvad

    SvaraRadera