onsdag 15 juli 2015

"Där det finns en eld, där finns det ett hem"

Så sa Ronja Rövardotter när hon och Birk Borkason satt vid björngrottan och tuggade i sig bröd.

Ja, nu har ju jag förvisso ingen eld i mitt hem... MEN!

Jag har äntligen taklampor! En i hallen och en i rummet. I köket finns ännu ingen, men det är i alla fall en början.


Den till vänster är lampan i rummet, en klassisk taklampa med textilskärm.

Den till höger är en modern variant, ett s.k. lampgaller. 

Båda är köpta på Clas Ohlson, kostade allt som allt 356, respektive 396 kr. Eller ja, plus då de två kontakterna som behövdes till takfästet - för det ingick inte, till min stora förvåning. Så 78 kr för två såna då. 

Hur som helst, nu sitter de, och det kändes himla skönt att komma hem efter jobbet och inte behöva dra fram mobillampan, utan bara kunna trycka på en lampknapp. 

Tänkte först köpa en svart taklampa till rummet, men jag kom återigen in på ljus-tänket. Jag har redan ganska mycket svart här inne, och även om det är snyggt, så slukar det ljus. Min tanke var att en vit lampa skulle kännas lite luftigare. Dock är det väldigt enkelt att byta tyg på den här lampan, så skulle jag få för mig att vilja ha nåt annat, så är det lätt ordnat. Man får inte vara dum!

...nackdelen med en taklampa var ju att röran i lägenheten blir mycket mer framhävd. 

Jaja. Dessutom har jag skaffat en annan liten sak som jag tycker hör hemma i ett hem.

En termometer!

Innan har jag ju kört på den enkla stilen att öppna dörren och sticka ut en arm för att känna hur varmt/kallt det är, o det går ju an på sommaren, men när temperaturen sjunker, då är det nog ganska skönt att kunna få ett hum om värmen utan att för den skull behöva sticka ut näsan. 

Så jodå, mitt hem växer. Om än lite långsamt, så går det framåt. 

Just nu sitter jag och funderar på en större skohylla... den jag har fick jag av farsan, och det var en mycket simpel - och ful - skohylla vi köpte att ha precis innanför dörren för att undvika att det blev skitigt på golvet i hallen. Så, nu innan läggdags ska jag lägga mig och kolla lite på ikea för att se vad man kan hitta... undrar om det finns nån med tre hyllplan. Det skulle behövas!

God natt!

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. Höhöhö, ja, det gör det, under sommaren förvarar jag vinterskor i källaren och vice versa.

      Radera
  2. It’s wonderful post and very helpful, thanks for all this information. You are including better information regarding Modern taklampa topic in an effective way.

    SvaraRadera
  3. I read your blog on a daily basis. This is a really great and informative post. Thanks for sharing.Modern taklampa

    SvaraRadera