måndag 27 juli 2015

Inte litet nog

Sitter och kollar på Ikea igen... ja, jag försöker hela tiden hitta smarta lösningar för att få ihop mitt mycket lilla hem. Ja, och man får ju alltid höra hur bra Ikea är för att de tillverkar mycket för små bostäder...

Men uppenbarligen är det en definitionsfråga vad som är en liten bostad. För i så fall är ju min bostad inte bara liten, utan minimal! Ja, för Ikeas möbler är säkert anpassade till små lägenheter - om man med små lägenheter menar minst 40-45 kvm. För min lilla etta på 26 kvm kräver VÄLDIGT små och smidiga möbler, och så små möbler finns knappt att tillgå. 

Största utmaningen är ju som alltid förvaring, och ordning o reda. Granted, nu är inte jag världens mest ordningsamma person, och har jag tagit ut ett klädesplagg ut garderoben för att prova det, så kan man ju lägga tillbaka det direkt om man inte ska använda det - istället för att slänga det i den redan enorma högen på sängen. Ett annat problem i samma område är vad man ska göra av kläder som är använda - men ändå kan användas igen. För jag vill inte lägga in dessa kläder i garderoben bland helt rena kläder, det känns liksom inte helt fräscht, även om plagget egentligen inte är smutsigt eller ofräscht. Jag ska ärligt säga att sedan jag flyttade hit - vilket är drygt två månader sen - så har jag inte varit i tvättstugan en enda gång. Jag har ju inte direkt nån brist på kläder, så jag har inte behovet av att gå ner och tvätta en gång i veckan (eller ens en gång i månaden, uppenbarligen). 

Så det är lite knepigt att veta vart man ska göra av kläderna som är använda, men kan återanvändas. Jag har redan satt upp krokar, såna man hänger över dörren, både på insidan och utsidan av garderoben, men krokarna räcker inte till. 

Dock så har jag bestämt mig för att jag måste bli lite mer strategisk bland mina kläder. Så till hösten ska det bli en rejäl rensning. Jag rensade vid flytten, men jag har insett att jag kan nog dra åt remmen ännu hårdare, och få ut lite mer grejer som jag ju trots allt sällan eller aldrig använder. Dessutom ska jag börja säsongsanpassa garderoben mer. Så nu till hösten kommer det mesta av mina mer somriga plagg - dvs. typ korta kjolar, korta toppar, shorts - åka ner till förrådet, för att göra mer plats åt säsongsenliga kläder såsom tröjor, jeans, ponchos och koftor (givetvis med undantag för bastoppar och enstaka festplagg). Dels är det ju ett ypperligt sätt att få mer plats i garderoben, dels; tänk vad kul det kommer bli sen till våren när man plockar upp sommargarderoben och hittar grejer som man under vintermörkret glömt bort att man hade!

Hur som helst...

Har bestämt mig för att införskaffa en sån där smal variant av Ikeas bokhyllor. Den passar utmärkt i min mycket pyttiga hall, och även om den är liten så finns det många hyllplan, och det blir ett jättebra ställe till... tja, vad som helst! Skor, accessoarer, övriga småprytlar... Enda frågan är om man ska ha vit eller svart hylla... svart stämmer överens med mina andra möbler, men vitt är luftigare... livet är full av mariga val, som sjöhäxan sa. 

Ska titta en stund till på Ikea, och försöka hitta inspiration. Sen måste jag väl sova lite också (kaffe-drink efter jobbet var kanske ingen skitbra idé...)

Natti!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar