måndag 29 februari 2016

Låter gym-kortet ligga

Jag har inte varit riktigt förkyld på ett helt år! Liten smula ont i halsen precis på morgonen har hänt nån gång ibland, men aldrig mer än så. Men nu har jag ont i halsen på riktigt.

Det är ju bara halsen som bråkar. Inte bara den där retande typen av smärta, nej, nu är det riktig värk! Halsmandlarna är svullna och det känns liksom tjockt när jag sväljer, som om jag försökte svälja nåt stort som inte finns där. You all know the feeling.

Normalt sett tränar jag alltid på måndagar men idag får gym-kortet ligga på hyllan medan jag ligger kvar i sängen. Gjorde ett tappert försök. I en träningstidning var det ett reportage om just ifall det var farligt att träna vid förkylning. Hade liksom hoppats att det skulle stå nåt om att det var helt okej (jag har ju läst tidningen innan men man kan ju inte komma ihåg allt)... tyvärr är det bara att bita i det sura äpplet. Träningsdoktorn säger nej.

"En annan risk med träning under pågående förkylning är om virusinfektionen skulle sprida sig till hjärtat och ge en så kallad hjärtsäcksinflammation eller hjärtmuskelinflammation. Risken för detta är normalt sett minimal vid vanliga förkylningar men ökar ganska mycket om man samtidigt pressar kroppen hårt. [...] Ett par tumregler som är bra att följa är att om du har feber, känner dig 'allmänt risig', eller har ont i halsen med svullna mandlar så är infektionen i full gång och kroppen är upptagen med att bekämpa den. Undvik då att träna!"

Så ingen träning idag alltså. Dagen kommer bjuda på annat... lyckligtvis är jag ledig, så jag kan ägna hela dagen åt att kurera mig. En varm dusch (vi slänger på lite hårinpackning och ansiktsmask bara för att verkligen skämma bort oss...), massvis med honung - nej det är inte gott, men ja, det hjälper på riktigt - och värme. Kanske att jag törs ta mig ut på en liten promenad bara för att solen skiner, men det får vara nog med motion för denna måndag.

Hoppas på det bästa, håller tummarna för att mina vita trupper besegrar viruset snabbt och smärtfritt, så kanske jag hinner med lite träning den här veckan.

2 kommentarer:

  1. Klokt. .. hoppas det inte är svininfluensan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Näädå, då hade jag förmodligen mått mycket sämre. Och skulle det mot förmodan vara svininfluensa så är jag ung och frisk, så jag lär inte ta värre skada av det än av vanlig influensa.

      Radera