söndag 24 maj 2015

Musiksverige

Att Sverige har varit en stor musiknation under många år är - åtminstone för dem som är insatta i ämnet - ingen nyhet. Abba är ju ett praktexempel på en svensk musikgrupp som skapade ett internationellt namn, inte minst med musikalen "Mamma Mia". Europe är ett annat bra exempel (en av mina personliga favoriter), och många stora artister har haft svenska låtskrivare och producenter.

Och nu tror jag att vi kan ha kommit in i ännu en riktig storhetstid! För tre år sen vann Loreen EUSC med "Euphoria", och ett rekord i flest tolvor någonsin. I år vann Måns Zelmerlöw med "Heroes", som blev en klar publikfavorit. Samtidigt har vi Avicii som ligger på topplistor i USA, och så vår aldrig sinande källa Max Martin som producerar musik åt bland andra Katy Perry och Ariana Grande.

Jag stod på den lokala puben igår när jag såg att Måns vann, och jag blev faktiskt lite paff! Inte för att han inte förtjänade att vinna, låten och framträdandet var bra, men för att det är ju inte länge sen vi vann förra gången. Jag är inte någon schlager-fanatiker, men som musiker tycker jag det är riktigt kul att se hur Sverige återigen blir en frontnation för musikskapande. I like it!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar