onsdag 6 maj 2015

Tumult

Ja... det har gått ett par dagar sen jag skrev sist, men det har varit tre tuffa dagar... jag brukade vara ägare till en fin gammal katt-dam, men min lilla flicka har tyvärr fått lägga sig till ro. Hon var gammal, och blev ganska sjuk de sista dagarna... det kom upp mycket blod ur henne, och hon gick inte på lådan som hon skulle, och hon brydde sig inte om sin hygien längre. Så vi fick en tid hos veterinären, han tittade lite på henne, och sa bara att det inte fanns något att göra. Han såg lång väg att det var dags för henne... och trots att det skär något enormt i hjärtat, och att det känns så oerhört tomt hemma nu, så vet vi att vi gjorde det enda rätta. Så jag har gråtit och gråtit tills linserna blev dimmiga av allt salt som la sig som en hinna... men jag försöker att jobba med det. Det var ju trots allt bäst för henne.

Men idag så blev det mer tumult... i alla fall för mig.

Ja, det märks ju att man lever i ett I-land, när man får panik av att telefonen inte funkar! Redan igår betedde den sig konstigt, den ville inte ta emot ström. Satte jag i laddaren så gick den upp kanske 2-3% på en halvtimme, och när den kom till 15%, så började den gå neråt igen, trots att laddningssymbolen var uppe. När jag vaknade imorse var den stendöd.

Så jag prövade ALLT jag kunde komma på, men inget hjälpte. Men om det finns en Gud i himmelen så finns det en sak jag tackar honom för idag... (fast jag tror ju inte på sånt, men det låter alltid så bra att säga det):

Tekniska vänner!


Skrev till en vän på facebook och förklarade mitt problem. Först kom ju givetvis alla vanliga tips, sånt som till och med jag kom på att pröva, men sen så kom den verkliga räddningen: "Hard reset".

För er som inte vet detta, är det tydligen en slags återställning som man kan ta till när telefonen flippar ur. Då skulle jag alltså först stänga av telefonen genom att rycka ur batteriet, sen i med batteriet igen, sedan hålla in startknappen + volym-upp-knappen + hemknappen (den som sitter fram på telefonen), samtidigt. När jag gjorde det så kom det upp en liten blå text i ena hörnet, där det stod typ recovery booting eller nåt sånt, och sen kom batterisymbolen upp, och då plötsligt var den uppe på ca 25%. Sen startade jag den som vanligt, och nu minsann laddas den! Hallelujah! 

För övrigt så har jag bokat en liten tripp till Ikea! På måndag far jag iväg med två vänner som äger en bil med stort lastutrymme. Det är ju väldigt mycket småplock som ska skaffas, men även lite större grejer, som soffbord, TV-bänk och en hylla till badrummet. Inte långt kvar tills jag flyttar... har för övrigt fortfarande inte packat en enda sak. Fick ju lite annat att tänka på... 

Anyway. Måste väl försöka göra nåt också, o inte bara sitta här... puss hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar