söndag 10 maj 2015

Viktminksning

Jaha... jag har gått ner i vikt!

Okej, jag har försökt dra ner lite grann på kolhydraterna till vardags och jag har börjat ta avsevärt fler promenader (vilket även beror på att det ar blivit ordentlig vår, och det är skönare att promenera då). Och vad gäller viktminskning så var det något jag mest skulle se som en bonus, eftersom målet med min lite hälsosammare livsstil mest var att det skulle kännas bra. Jag trodde nog aldrig att jag skulle gå ner sådär supermycket i vikt egentligen, och jag har aldrig varit överdrivet missnöjd med min kropp, för jag är ju inte överviktig.

Men nu så har jag ju faktiskt gått ner! Och nu när jag har det så börjar jag bli nervös. Okej, jag kan gärna stanna här nu, men jag vill inte gå ner mer! Kurvorna har ju varit lite av mitt "trademark", och jag kan ärligt säga att jag inte vill vara pinnsmal, för jag tycker det är kvinnligt med kurvor. Med det vill jag INTE säga att jag tycker det är fult att vara smal, nej nej, men jag personligen har alltid varit lite kurvig, och jag har lärt mig att tycka om det. När jag var yngre var jag mer påverkad av "smal-hysterin" och då hade jag även funderingar på att börja med riktiga dieter - varpå min ärade moder skällde ut mig efter noter, eftersom jag inte hade några riktiga fysiska behov av viktminskning, och att en diet då är ganska idiotiskt. Idag kan jag tacka henne lite för den läxan... Men jag har väl mognat lite med åren, och såna ideal bekommer mig inte längre.

Men det som ändå känns skönt med att se hur jag har blivit aningen smalare runt midjan, det är att veta att jag kan! Innan har jag enfaldigt nog trott att det var omöjligt, att jag helt enkelt inte kunde gå ner så mycket i vikt... kanske berodde på att jag aldrig försökte. Men nu har jag ju sett att om jag bara kör mitt race med mina egna värderingar om vad som är hälsosamt, och vad som funkar för mig, så kan jag gå ner i vikt. Denna vetskap kommer vara värd mycket när december nalkas med julmat och lussekatter...

Och om någon är nyfiken på mitt recept för viktminskning? 

Slopa dieterna! Dra ner lite grann på kolhydraterna, du behöver inte sluta helt, men det kanske räcker med att äta kolhydrater en gång per dag. Goda och enkla smoothies till frukost och mellanmål (yoghurt + vilken frukt/bär som helst). Tänk lite i största allmänhet på vad du äter. Och rör på dig! Jag har inte ens gjort mycket, jämfört med många andra. Jag tar promenader på 6-7 km, vilket tar ca en timme om du har bra tempo - ännu mindre om du kör riktig power walk, och har använt min gymboll till att köra lite muskelträning. Lite varje dag. Även om du bara tränar 5 min så är det bättre än inget alls.

Och den stora hemligheten för att det ska kännas bra: Chilla lite! Stressa inte för mycket med dieter och skit, det är OKEJ att äta en kaka till kaffet, det är OKEJ att ta några pommes ibland. Livet ska ju faktiskt vara roligt också!

Imorrn drar jag till Ikea och slösar bort massa pengar! Puss o kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar