måndag 31 augusti 2015

Olika fantastiska

Okej, detta inlägg kommer att bli väldigt cheesy, men även jag har väl tillåtelse att vara lite töntig ibland, och nu fick det bli en sån dag.

Ni vet dedär med att man ska se upp till sina föräldrar? Jag gör verkligen det!

Mina båda päron är enormt olika. De var gifta i 20 år, vilket jag personligen har lite svårt att fatta, för ärligt talat passar de inte ihop ett dugg. Nu lever de varsitt liv, och vad jag kan se funkar det bra för dem båda.

Farsan är civilekonom till vardags, och extraknäcker som bröllopsfotograf. Han pysslar lite smått med aktier, samlar på dyr whiskey, kör motorcykel, och är en riktig djurvän som ex donerar till WWF för att hjälpa utrotningshotade djur. Förutom det är hans stora passion i livet sol och värme, och han planerar att typ emigrera när han går i pension. Han har också ett visst musikintresse, och även om han är lite för feg för att erkänna det så har han sångröst, men det är väl mest krukväxterna som hör honom sjunga.

Även om jag inte alltid håller med om hans politiska åsikter och sånt, så kommer vi rätt bra överens, och det är ganska skönt att veta att skulle man nån gång hamna i nåt juridiskt problem, då har man en välutbildad farsa som gärna trycker ner folk i skoskaften om det behövs. Här skulle jag länka till hans hemsida, men det står bara "under konstruktion" så det får väl vara...

Min mor är undersköterska. Låter kanske inte glamouröst, men hennes jobb är ju faktiskt mer meningsfullt än många andra; hon hjälper människor som är inne i livets sista stadie. På senare tid har hon även blivit del i ett specialteam som håller på med s.k. palliativ vård (vård i livets slutskede), och med tanke på hur mycket de gamla tycker om henne, så måste hon ju göra ett bra jobb.

Hon är en fullfjädrad skogsmulle, som strövar omkring i naturen närhelst hon har tid, och när hon inte gör det så är hon fenomenal på husligheter. Jag är uppvuxen på hembakat och hemkokt! Bröd, sylt, saft, bullar, och varma hemstickade sockar. Dessutom är hon en lite lagom "knäpp" kvinna som tycker om att klättra i träd och bygga snölyktor. Hon har jämförts med en annan småtokig men härlig småländska: Astrid Lindgren. Nuförtiden har hon dessutom utvecklat sin kreativa ådra ännu mer, och börjat fotografera den vackra natur hon omger sig med. Vill man beundra hennes bilder kan man titta här: https://instagram.com/rugosa62/

Så att jag har blivit en pysslig och kreativ människa är ju inte särskilt konstigt. Jag brås ju på dessa två! Så även om jag varken kommer bli undersköterska eller civilekonom, så tycker jag att de är rätt bra förebilder bägge två.

Så, nu får det vara slut på blödigheter på ett tag framöver. The gräns is nådd. Nu ska jag bli kall och bitter igen. Puss!


1 kommentar:

  1. Rolig läsning..... du e ju riktigt förståndig men de va ju ingen nyhet hehe

    SvaraRadera