söndag 2 augusti 2015

Vintern 15/16 kommer bli ett helvete

Vad vet jag om detta? Är det så att jag är en smula synsk? Nja, det behövs inte i detta läge. Så hur vet jag att kommande vinter kommer bli förjävlig? Det beror inte på snö, det beror inte på hur lång den blir... det beror på den här kassa sommaren. Let me explain!

Jo. Solen har en stor och viktig funktion för oss människor. Det är tack vare den vi får vitamin D. Men just för att vi får den från solen innebär det att vi här uppe i norden, där det är mörkt halva året, är det väldigt vanligt med D-vitaminbrist. Såhär skriver "kostdoktorn":

"D-vitamin är unikt bland vitaminerna. Det är ett steroidhormon, som våra könshormoner testosteron och östrogen. D-vitaminet påverkar effekten av hundratals gener i de flesta av kroppens celler. Potentiellt kan det därför påverka hälsan på mängder av sätt.
En brist, vanligt hos svenskar i allmänhet, kan alltså teoretiskt ge nästan vilka sjukdomar som helst.
Allt mer forskning talar för att D-vitaminbrist har en roll i mängder av sjukdomar. Infektionssjukdomar, vinter- och vårdepressioner, cancer, hjärtsjukdom, benskörhet, autism, generell värk/fibromyalgi, övervikt… listan på sjukdomar där ett samband misstänks är lång.
Mycket återstår att säkert bevisa, men en del är så gott som säkert redan nu. D-vitamin är billigt, säkert och biverkningsfritt i högre doser än man tidigare trott." // http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin
Så vad kommer hända i vinter? Jo, vi kommer bli sjuka och deprimerade. Detta har varit den sämsta sommaren på länge, jag kan inte direkt minnas en sommar som varit lika kass. 
För längre sen påverkades vi av dåliga somrar på det sätt att vissa matvaror tröt. Och visst märks det nu med, till exempel eftersom hallon och smultron har mognat mycket senare än vanligt. Men pga all import och att vi kan frysa in saker mer så påverkar inte det oss jättemycket. Men jag tror på fullt allvar att bristen på sol kan komma att påverka oss. Jag tycker redan att det märks, men det kanske bara är nåt jag får för mig. 
D-vitamin lagras i huden i ca 3 månader. Så om vi säger att vi har en solig sommar september ut, så kommer vårt lagrade D-vitamin vara som längst till december. Och då har ju faktiskt bara halva den mörka tiden passerat, och vi har minst 3 månader kvar tills våren kommer och vi kan börja lagra nya D-vitaminer från solen. 
Så ett hett tips efter en kall sommar: käka lite tillskott! Solarium funkar ju också, men det sägs ju ha lite biverkningar såsom ökad risk för hudcancer... så vill man vara på den säkra sidan bör man nog käka vitamintillskott istället. Även om jag säkert kommer ligga lite i solarium i vinter ändå - bara för att det är skönt.
Och apropå sjukdomar... ligger hemma med en rejäl förkylning. Sjukanmälde mig idag, är ledig måndag och tisdag, så jag hoppas verkligen att jag frisknar till snabbt så jag slipper sjukanmäla mig ännu mer.
Natti natti!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar